Tehohoitopotilaan läheisten kokemuksia kohtaamisestaan hoitohenkilökunnan kanssa teho-osastolla
Tervas, Helka (2015)
Tervas, Helka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111697
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata läheisten kokemuksia kohtaamisestaan hoitohenkilökunnan kanssa teho-osastolla. Tutkimuksessa kuvataan, kuinka hoitohenkilökunta kohtaa läheiset sekä miten läheiset toivoisivat, että heidät kohdattaisiin teho-osastolla. Tutkimuskysymys tässä opinnäytetyössä on: ”Millaisena tehohoitopotilaan läheiset kokevat kohtaamisen hoitohenkilökunnan kanssa teho-osastolla?”
Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa teho-osaston henkilökunnalle tietoa, jonka avulla he voivat kehittää omaa toimintaansa ja sitä kautta koko tehohoidon laatua läheisen hyvinvoinnin turvaamiseksi.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen, ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla sekä vapaamuotoisilla esseekirjoituksilla. Haastateltavat sekä esseekirjoitukset saatiin sosiaalisessa mediassa jaetun ilmoituksen kautta. Haastattelut suoritettiin sekä esseet saatiin keväällä 2014. Kaikki osallistujat olivat tehohoitopotilaiden läheisiä. Nuorin vastaaja oli 24-vuotias ja vanhin 50-vuotias. Lyhimmillään tehohoitoajasta oli kulunut kolme kuukautta ja pisimmillään 25 vuotta. Aineisto muodostui kahdeksasta läheisen haastattelusta sekä seitsemästä vapaamuotoisesta esseekirjoituksesta. Aineisto analysoitiin teoriapohjaisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustulokset jakaantuivat kolmeen kategoriaan. Tiedollisessa tuessa korostui saadun tiedon asianmukaisuus, riittävä ja ymmärrettävästi saatu tieto, tiedon siirtyminen hoito-henkilökunnalta toiselle, tiedon saanti tulevaisuuden näkymistä sekä, mikäli tehohoitojaksoon oli voitu valmistautua, niin tällöin saatu etukäteistieto. Emotionaalisessa tuessa korostui hoitohenkilökunnan empatiakyky, läheisten huomioon ottaminen, hoitohenkilökunnan ammattitaito sekä kriisi- ja keskusteluavun tarjoaminen. Teho-osaston fyysisissä tiloissa ja hoitoympäristössä korostui mahdollisuus olla potilaan vierellä, läheisten aula, hoitoympäristö, vierailuajat, tilan rauhoittaminen sekä valokuva. Tehohoitopotilaan läheisen hyvinvointi on tärkeää, myös potilaan hyvinvoinnille.
Tehohoitopotilaan läheiset ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä kohtaamiseensa hoitohenkilökunnan kanssa teho-osastolla. Joitakin poikkeuksia on, joihin hoitohenkilökunnan on syytä kiinnittää huomiota. Jatkossa voisi tutkia hoitohenkilökunnan koulutustarpeita tehohoitopotilaan läheisten kohtaamiseen sekä läheisten tuen tarpeita kotioloissa.
Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa teho-osaston henkilökunnalle tietoa, jonka avulla he voivat kehittää omaa toimintaansa ja sitä kautta koko tehohoidon laatua läheisen hyvinvoinnin turvaamiseksi.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen, ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla sekä vapaamuotoisilla esseekirjoituksilla. Haastateltavat sekä esseekirjoitukset saatiin sosiaalisessa mediassa jaetun ilmoituksen kautta. Haastattelut suoritettiin sekä esseet saatiin keväällä 2014. Kaikki osallistujat olivat tehohoitopotilaiden läheisiä. Nuorin vastaaja oli 24-vuotias ja vanhin 50-vuotias. Lyhimmillään tehohoitoajasta oli kulunut kolme kuukautta ja pisimmillään 25 vuotta. Aineisto muodostui kahdeksasta läheisen haastattelusta sekä seitsemästä vapaamuotoisesta esseekirjoituksesta. Aineisto analysoitiin teoriapohjaisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustulokset jakaantuivat kolmeen kategoriaan. Tiedollisessa tuessa korostui saadun tiedon asianmukaisuus, riittävä ja ymmärrettävästi saatu tieto, tiedon siirtyminen hoito-henkilökunnalta toiselle, tiedon saanti tulevaisuuden näkymistä sekä, mikäli tehohoitojaksoon oli voitu valmistautua, niin tällöin saatu etukäteistieto. Emotionaalisessa tuessa korostui hoitohenkilökunnan empatiakyky, läheisten huomioon ottaminen, hoitohenkilökunnan ammattitaito sekä kriisi- ja keskusteluavun tarjoaminen. Teho-osaston fyysisissä tiloissa ja hoitoympäristössä korostui mahdollisuus olla potilaan vierellä, läheisten aula, hoitoympäristö, vierailuajat, tilan rauhoittaminen sekä valokuva. Tehohoitopotilaan läheisen hyvinvointi on tärkeää, myös potilaan hyvinvoinnille.
Tehohoitopotilaan läheiset ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä kohtaamiseensa hoitohenkilökunnan kanssa teho-osastolla. Joitakin poikkeuksia on, joihin hoitohenkilökunnan on syytä kiinnittää huomiota. Jatkossa voisi tutkia hoitohenkilökunnan koulutustarpeita tehohoitopotilaan läheisten kohtaamiseen sekä läheisten tuen tarpeita kotioloissa.