Miten emotionaaliset tekijät vaikuttavat ajoituksen onnistumiseen aktiivisessa kaupankäynnissä?
Santaharju, Juho (2015)
Santaharju, Juho
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111726
Tiivistelmä
Aktiivisen kaupankäynnin suosio on noussut merkittävästi viimeisen vuosikymmenen aikana
ja alhaisen aloittamiskynnyksen vuoksi se on houkutellut paljon yksityissijoittajia mukaan.
Menestyminen on kuitenkin vaikeata ja monella toiminta on tappiollista. Menestyneitä haastattelemalla
on selvitetty, että emootioiden hallinta on yksi menestymisen edellytyksistä.
Työn tavoitteena oli selvittää minkälainen vaikutus emootioilla on aktiivisessa kaupankäynnissä,
sekä miten emootiot vaikuttavat kaupankäynnin eri vaiheissa. Tutkimusta rajattiin aktiiviseen
kaupankäyntiin ja ajoituksessa onnistumiseen, sillä tässä yhdistelmässä emootioiden
merkitys on erityisen korostunut. Työ toteutettiin vuosien 2014 ja 2015 aikana.
Emootioilla tarkoitetaan suhteellisen lyhytkestoista reaktioita sisäiseen tai ulkoiseen ärsykkeeseen
ja ihmisen biologisilla tekijöillä on suuri vaikutus emootioiden syntymiseen. Emootioilla
on merkittävä vaikutus sijoituspäätösten tekoon ja esimerkiksi stressin seurauksena ihmisen
kyky käsitellä dataa heikkenee merkittävästi. Aktiivisessa kaupankäynnissä menestyminen
vaatii päätöksentekokyvyn säilyttämistä markkinoiden heilunnasta riippumatta, mutta
käytännössä tämä ei ole kuitenkaan kovin helppoa. Emotionaalisia reaktioita on kuitenkin
mahdollista oppia kontrolloimaan käyttämällä erilaisia säätelystrategioita.
Empiirisessä osuudessa tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin suomessa työskentelevät ammattimaiset
sijoittajat, joiden sijoitustyyli ja kaupankäyntistrategia on aktiivinen. Tavoitteena
oli selvittää miten he kokevat hallitsevansa emootioiden vaikutuksen, sekä miten he mielestään
reagoisivat erilaisiin tilanteisiin markkinoilla. Tutkimus toteutettiin tekemällä kyselylomake
verkkoon ja hyödyntäen tässä Webropol – palvelua. Vastausten analysoinnissa hyödynnettiin
Webropolin raportteja, Microsoft Exceliä, sekä IBM SPSS – ohjelmistoa.
Tutkimuksen tuloksiin oltiin tyytyväisiä, sillä ne tukivat teoriaosuutta hyvin. Erityisen kiinnostavia
olivat havainnot kokemuksen ja iän merkittävyydestä siinä miten vastaaja koki emootion
voimakkuuden ja keston eri tapauksissa. Lähes kaikki vastaajat olivat myös sitä mieltä, että
emootioiden vaikutusta voi oppia kontrolloimaan. Aineiston koko jäi kuitenkin melko pieneksi,
joten pidemmälle vietyjä johtopäätöksiä ei ollut mahdollista tehdä. Tulokset kuitenkin osoittivat
potentiaalia mahdollisille jatkotutkimuksille, joten tutkimusta voidaan pitää onnistuneena.
ja alhaisen aloittamiskynnyksen vuoksi se on houkutellut paljon yksityissijoittajia mukaan.
Menestyminen on kuitenkin vaikeata ja monella toiminta on tappiollista. Menestyneitä haastattelemalla
on selvitetty, että emootioiden hallinta on yksi menestymisen edellytyksistä.
Työn tavoitteena oli selvittää minkälainen vaikutus emootioilla on aktiivisessa kaupankäynnissä,
sekä miten emootiot vaikuttavat kaupankäynnin eri vaiheissa. Tutkimusta rajattiin aktiiviseen
kaupankäyntiin ja ajoituksessa onnistumiseen, sillä tässä yhdistelmässä emootioiden
merkitys on erityisen korostunut. Työ toteutettiin vuosien 2014 ja 2015 aikana.
Emootioilla tarkoitetaan suhteellisen lyhytkestoista reaktioita sisäiseen tai ulkoiseen ärsykkeeseen
ja ihmisen biologisilla tekijöillä on suuri vaikutus emootioiden syntymiseen. Emootioilla
on merkittävä vaikutus sijoituspäätösten tekoon ja esimerkiksi stressin seurauksena ihmisen
kyky käsitellä dataa heikkenee merkittävästi. Aktiivisessa kaupankäynnissä menestyminen
vaatii päätöksentekokyvyn säilyttämistä markkinoiden heilunnasta riippumatta, mutta
käytännössä tämä ei ole kuitenkaan kovin helppoa. Emotionaalisia reaktioita on kuitenkin
mahdollista oppia kontrolloimaan käyttämällä erilaisia säätelystrategioita.
Empiirisessä osuudessa tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin suomessa työskentelevät ammattimaiset
sijoittajat, joiden sijoitustyyli ja kaupankäyntistrategia on aktiivinen. Tavoitteena
oli selvittää miten he kokevat hallitsevansa emootioiden vaikutuksen, sekä miten he mielestään
reagoisivat erilaisiin tilanteisiin markkinoilla. Tutkimus toteutettiin tekemällä kyselylomake
verkkoon ja hyödyntäen tässä Webropol – palvelua. Vastausten analysoinnissa hyödynnettiin
Webropolin raportteja, Microsoft Exceliä, sekä IBM SPSS – ohjelmistoa.
Tutkimuksen tuloksiin oltiin tyytyväisiä, sillä ne tukivat teoriaosuutta hyvin. Erityisen kiinnostavia
olivat havainnot kokemuksen ja iän merkittävyydestä siinä miten vastaaja koki emootion
voimakkuuden ja keston eri tapauksissa. Lähes kaikki vastaajat olivat myös sitä mieltä, että
emootioiden vaikutusta voi oppia kontrolloimaan. Aineiston koko jäi kuitenkin melko pieneksi,
joten pidemmälle vietyjä johtopäätöksiä ei ollut mahdollista tehdä. Tulokset kuitenkin osoittivat
potentiaalia mahdollisille jatkotutkimuksille, joten tutkimusta voidaan pitää onnistuneena.