Pohjoismaiset yhteistuotannot fiktioelokuvassa
Varis, Meri-Tuuli (2015)
Varis, Meri-Tuuli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111723
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111723
Tiivistelmä
Tutkin opinnäytetyössäni pohjoismaisia yhteistuotantoja elokuva-alalla. Näkökulmana työssäni on Suomi ja suomalainen fiktioelokuva verrattuna muihin Pohjoismaihin. Olen tutkimuksellani toivonut löytäväni yhteistuotantojen hyötyjä ja haittoja sekä kokoamaan yhteen elokuva-alalla työskentelevien henkilöiden kokemuksia ja ajatuksia yhteistuotannoissa työskentelystä. Tarkastelen aihetta tuottajan ja tuotantopuolen näkökulmasta kiinnittämättä tarkempaa huomiota tekniseen tai visuaaliseen puoleen. Talouden näkökulma nousee työssäni esille monessa osiossa.
Aiheesta on yleisesti vähän tutkimuksia ja kirjallisuutta. Pääosaisina lähteinäni käytin kirjallisuutta pohjoismaisesta elokuvasta, Elina Pohjolan taiteen kandinaatin opinnäytetyötä pohjoismaisista yhteistuotannoista sekä Hanna Hemilän tutkimusta kansainvälisistä yhteistuotannoista. Näiden lisäksi tutkin SESin tilastoja sekä toteutin omia haastatteluja. Toinen haastattelu Elina Pohjolan kanssa toimii yhteenvetona hänen työlleen ja päätelmilleen sekä sille, miten hänen ajatusmaailmansa aiheesta on muotoutunut vuoden 2010 jälkeen. Toisena haastatteluna toimii Rimbo Salomaan ajatukset sekä kokemus pohjoismaisista yhteistuotannoista.
Tutkimuksellani koitan etsiä vastauksen siihen, millainen on pohjoismaisen yhteistyön potentiaali verrattuna muihin kansainvälisiin yhteistuotantoihin. Onko Pohjoismaissa jotain, mikä voisi viedä suomalaisen fiktioelokuvan kansainväliseen menestykseen?
Työssäni ajatus yhteistuotannoista avautuu pohjoismaisen fiktioelokuvan ja sen historian kautta ja jäsentyy haastattelujen ja kokemusten myötä. Pohjoismaisista yhteistuotannoista on todennäköisesti hyötyä tulevaisuuden elokuvalle, vaikkei kyseinen yhteistyön muoto ole kannattavampaa verrattuna muihin kansainvälisiin yhteistuotantomuotoihin. Yhteistyömahdollisuuksiin lähdetään sisältö edellä ja sopiva yhteistuotantomaa tuo tuotantoon omat hyötynsä ja näkökulmansa.
Aiheesta on yleisesti vähän tutkimuksia ja kirjallisuutta. Pääosaisina lähteinäni käytin kirjallisuutta pohjoismaisesta elokuvasta, Elina Pohjolan taiteen kandinaatin opinnäytetyötä pohjoismaisista yhteistuotannoista sekä Hanna Hemilän tutkimusta kansainvälisistä yhteistuotannoista. Näiden lisäksi tutkin SESin tilastoja sekä toteutin omia haastatteluja. Toinen haastattelu Elina Pohjolan kanssa toimii yhteenvetona hänen työlleen ja päätelmilleen sekä sille, miten hänen ajatusmaailmansa aiheesta on muotoutunut vuoden 2010 jälkeen. Toisena haastatteluna toimii Rimbo Salomaan ajatukset sekä kokemus pohjoismaisista yhteistuotannoista.
Tutkimuksellani koitan etsiä vastauksen siihen, millainen on pohjoismaisen yhteistyön potentiaali verrattuna muihin kansainvälisiin yhteistuotantoihin. Onko Pohjoismaissa jotain, mikä voisi viedä suomalaisen fiktioelokuvan kansainväliseen menestykseen?
Työssäni ajatus yhteistuotannoista avautuu pohjoismaisen fiktioelokuvan ja sen historian kautta ja jäsentyy haastattelujen ja kokemusten myötä. Pohjoismaisista yhteistuotannoista on todennäköisesti hyötyä tulevaisuuden elokuvalle, vaikkei kyseinen yhteistyön muoto ole kannattavampaa verrattuna muihin kansainvälisiin yhteistuotantomuotoihin. Yhteistyömahdollisuuksiin lähdetään sisältö edellä ja sopiva yhteistuotantomaa tuo tuotantoon omat hyötynsä ja näkökulmansa.