Fysioterapiaopiskelijan asiantuntijuuden kehittyminen LAB studiomallisessa oppimisessa
Litendahl, Maija (2015)
Litendahl, Maija
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211813
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211813
Tiivistelmä
Fysioterapia on tieteenala, joka tutkii yksilön toimintakykyä, erityisesti liikkumista. Se on osa terveyspalvelujärjestelmää vastaten muun muassa
ennaltaehkäisystä ja kuntoutuksesta. Fysioterapian ammatilliset kompetenssit ovat laajat ja tulevaisuuden fysioterapeutilta vaaditaan entistä enemmän hyvää
stressinsietokykyä, oma-aloitteisuutta ja sopeutumista jatkuvasti vaihtuviin tilanteisiin. Tulevaisuudessa työskennellään yhä enemmän moniammatillisesti yhdessä muidenkin kuin terveydenhuollon henkilöstön kanssa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia fysioterapiaopiskelijan asiantuntijuuden kehittymistä LAB studiomallisessa oppimisessa verrattuna Suomen
fysioterapian kompetensseihin. Vastaavaa tutkimusta ei ole aiemmin tehty. LAB studio-mallin oppimisympäristö on työelämälähtöinen oppimisen malli painottuen tulevaisuuteen, jossa opiskelu tapahtuu monialaisissa ja kansainvälisissä tiimeissä projektiluonteisesti. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää Oulun ammattikorkeakoulun fysioterapian tutkinto-ohjelman sekä LAB studiomallisen oppimisen suunnittelussa.
Tutkimus on laadullinen, jonka tutkimusaineisto on syvällistä ja pohdiskelevaa perustuen asioiden syvälliseen ymmärtämiseen ja fysioterapiaopiskelijan omakohtaisiin kokemuksiin. Tutkimuksen aineisto kerättiin kuusi viikkoa kestäneen lead-vaiheen ajalta. Aineistona ovat videopäiväkirjat sekä viikoittaisia tuntemuksia ilmaiseva lämpötilamittari. Aineisto analysoitiin systemaattisesti käyttäen teorialähtöistä analyysimallia.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että LAB studiomallinen oppiminen edesauttoi opiskelijan ammatillista kasvua ja vastasi Suomen fysioterapian kompetensseihin monipuolisesti. Tutkimustuloksiin viitaten Suomen fysioterapian kompetensseista löytyi puutteita eri osaamisalueilta, kuten omien tunteiden reflektointi ja voimavarojen tunnistaminen, vuorovaikutustaitojen kehittäminen sekä teknologiaosaamisen vahvistaminen.
ennaltaehkäisystä ja kuntoutuksesta. Fysioterapian ammatilliset kompetenssit ovat laajat ja tulevaisuuden fysioterapeutilta vaaditaan entistä enemmän hyvää
stressinsietokykyä, oma-aloitteisuutta ja sopeutumista jatkuvasti vaihtuviin tilanteisiin. Tulevaisuudessa työskennellään yhä enemmän moniammatillisesti yhdessä muidenkin kuin terveydenhuollon henkilöstön kanssa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia fysioterapiaopiskelijan asiantuntijuuden kehittymistä LAB studiomallisessa oppimisessa verrattuna Suomen
fysioterapian kompetensseihin. Vastaavaa tutkimusta ei ole aiemmin tehty. LAB studio-mallin oppimisympäristö on työelämälähtöinen oppimisen malli painottuen tulevaisuuteen, jossa opiskelu tapahtuu monialaisissa ja kansainvälisissä tiimeissä projektiluonteisesti. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää Oulun ammattikorkeakoulun fysioterapian tutkinto-ohjelman sekä LAB studiomallisen oppimisen suunnittelussa.
Tutkimus on laadullinen, jonka tutkimusaineisto on syvällistä ja pohdiskelevaa perustuen asioiden syvälliseen ymmärtämiseen ja fysioterapiaopiskelijan omakohtaisiin kokemuksiin. Tutkimuksen aineisto kerättiin kuusi viikkoa kestäneen lead-vaiheen ajalta. Aineistona ovat videopäiväkirjat sekä viikoittaisia tuntemuksia ilmaiseva lämpötilamittari. Aineisto analysoitiin systemaattisesti käyttäen teorialähtöistä analyysimallia.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että LAB studiomallinen oppiminen edesauttoi opiskelijan ammatillista kasvua ja vastasi Suomen fysioterapian kompetensseihin monipuolisesti. Tutkimustuloksiin viitaten Suomen fysioterapian kompetensseista löytyi puutteita eri osaamisalueilta, kuten omien tunteiden reflektointi ja voimavarojen tunnistaminen, vuorovaikutustaitojen kehittäminen sekä teknologiaosaamisen vahvistaminen.