Yhden kuvan kohtaukset fiktiivisessä elokuvassa : Ohjauksen ja kuvauksen näkökulmasta
Koppanen, Katri (2015)
Koppanen, Katri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111698
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä esitellään yhden kuvan kohtauksia ja niiden perustana olevaa teoriatietoa. Opinnäytetyössä myös tutkitaan kuinka yhden kuvan kohtaukset vaikuttavat elokuvatuotannon eri osa-alueisiin. Lähteinä on käytetty kirjallisten lähteiden lisäksi asiantuntijahaastatteluja.
Yhden kuvan kohtaus on kohtaus, joka on toteutettu yhdellä pitkällä kuvalla ilman näkyviä leikkauksia. Kohtaus voidaan koostaa joko yhdestä tai useammasta kuvasta, mutta lopputulos näyttää yhdellä kuvalla tehdyltä. Toisinaan elokuvantekijät käyttävät kohtausten koostamiseen runsaasti jälkiefektointia, mutta osa elokuvantekijöistä suhtautuu kohtausten jälkiefektointiin kriittisesti, ja he haluavat toteuttaa kohtaukset kokonaisuudessaan jo kuvauspaikalla.
Kuvauskalusto, lokaatio, lavasteet ja näyttelijöiden asemointi on tarkeässä roolissa yhden kuvan kohtauksista puhuttaessa. Katsojan huomion suuntaaminen oikeisiin yksityiskohtiin voi olla yhden kuvan kohtauksissa haastavaa, sillä lähikuvia ei leikkauksen avulla voida näyttää. Huomio- ja liikepiste ovat ratkaisevassa roolissa etenkin syväterävistä kuvista puhuttaessa. Kohtauksen rytmi tulee löytää muualta kuin leikkauksesta.
Syitä siihen, miksi elokuvantekijä haluaa tehdä kohtauksen yhdellä kuvalla on monia. Onnistunut yhden kuvan kohtaus imaisee katsojan intensiivisesti mukaan elokuvaan, ja on tekijöiltään taidonnäyte.
Yhden kuvan kohtaus on kohtaus, joka on toteutettu yhdellä pitkällä kuvalla ilman näkyviä leikkauksia. Kohtaus voidaan koostaa joko yhdestä tai useammasta kuvasta, mutta lopputulos näyttää yhdellä kuvalla tehdyltä. Toisinaan elokuvantekijät käyttävät kohtausten koostamiseen runsaasti jälkiefektointia, mutta osa elokuvantekijöistä suhtautuu kohtausten jälkiefektointiin kriittisesti, ja he haluavat toteuttaa kohtaukset kokonaisuudessaan jo kuvauspaikalla.
Kuvauskalusto, lokaatio, lavasteet ja näyttelijöiden asemointi on tarkeässä roolissa yhden kuvan kohtauksista puhuttaessa. Katsojan huomion suuntaaminen oikeisiin yksityiskohtiin voi olla yhden kuvan kohtauksissa haastavaa, sillä lähikuvia ei leikkauksen avulla voida näyttää. Huomio- ja liikepiste ovat ratkaisevassa roolissa etenkin syväterävistä kuvista puhuttaessa. Kohtauksen rytmi tulee löytää muualta kuin leikkauksesta.
Syitä siihen, miksi elokuvantekijä haluaa tehdä kohtauksen yhdellä kuvalla on monia. Onnistunut yhden kuvan kohtaus imaisee katsojan intensiivisesti mukaan elokuvaan, ja on tekijöiltään taidonnäyte.