Esimiesten perehdyttäminen Satakunnan Osuuskaupassa
Ravantti, Mira (2015)
Ravantti, Mira
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505239757
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505239757
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää esimiesten perehdytystä Satakunnan Osuuskaupassa ja tehdä perehdytyksen avuksi perehdytyslomake. Tämän opinnäytetyön päätutkimustehtävänä oli selvittää, millainen perehdytyskokonaisuus tukee esimiestä parhaiten? Perehdytyslomake tehtiin tehtävässään aloittavan uuden esimiehen perehdyttämistä varten, mutta sitä voidaan hyödyntää tietyiltä osin myös yksiköstä toiseen siirtyvien esimiesten perehdytyksessä.
Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen ja lähestymistapana tapaustutkimus. Tutkimus toteutettiin kahdella eri tiedonkeruumenetelmällä, joita olivat kyselylomake sekä teemahaastattelu. Kyselylomakkeet lähetettiin kevään 2013 aikana Sale ja S-market päälliköille. Tammikuussa 2015 haastateltiin Sale ryhmäpäällikköä sekä HR-asiantuntijaa.
Satakunnan Osuuskaupassa ei ollut esimiesten perehdyttämiseen minkäänlaista mallia. Tutkimustuloksista nousi selkeästi esille ne asiat, joita perehdytyksessä tulisi painottaa. Tärkeimpänä esiin nousi esimiestyöhön liittyvien vastuiden ja velvoitteiden korostaminen uudelle esimiehelle. Perehdytykseen tulisi käyttää enemmän aikaa ja sen tulisi olla suunnitelmallisempaa. Perehdyttäjinä tulisi toimia ryhmäpäällikkö, yksikön edellinen esimies sekä omien alojensa asiantuntijat. Lisäksi perehdyttämisen tueksi kaivattiin jonkinlaista perehdytyslistaa tai – pakettia. Yhtä mieltä oltiin siitä, että nykyinen perehdytystapa ei ole riittävä ja muutoksia sekä panostusta perehdytykseen tarvitaan.
Tämän työn lopputuloksena on uusien esimiesten perehdytyksen käytännön tueksi tehty perehdytyslomake, joka otetaan käyttöön Satakunnan Osuuskaupassa. Perehdytyslomakkeessa on pyritty ottamaan huomioon kaikki asiakokonaisuudet, joita uudelle esimiehelle tulisi perehdyttää. Lisäksi opinnäytetyössä on esitelty esimiesten perehdytysprosessi. Perehdytyslomakkeen ja – prosessin avulla esimiesten perehdytyksestä on tarkoitus saada tasalaatuisempaa ja selkeämpää sekä prosessista kokonaisuudessaan kokonaisvaltaisempi ja suunnitellumpi.
Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen ja lähestymistapana tapaustutkimus. Tutkimus toteutettiin kahdella eri tiedonkeruumenetelmällä, joita olivat kyselylomake sekä teemahaastattelu. Kyselylomakkeet lähetettiin kevään 2013 aikana Sale ja S-market päälliköille. Tammikuussa 2015 haastateltiin Sale ryhmäpäällikköä sekä HR-asiantuntijaa.
Satakunnan Osuuskaupassa ei ollut esimiesten perehdyttämiseen minkäänlaista mallia. Tutkimustuloksista nousi selkeästi esille ne asiat, joita perehdytyksessä tulisi painottaa. Tärkeimpänä esiin nousi esimiestyöhön liittyvien vastuiden ja velvoitteiden korostaminen uudelle esimiehelle. Perehdytykseen tulisi käyttää enemmän aikaa ja sen tulisi olla suunnitelmallisempaa. Perehdyttäjinä tulisi toimia ryhmäpäällikkö, yksikön edellinen esimies sekä omien alojensa asiantuntijat. Lisäksi perehdyttämisen tueksi kaivattiin jonkinlaista perehdytyslistaa tai – pakettia. Yhtä mieltä oltiin siitä, että nykyinen perehdytystapa ei ole riittävä ja muutoksia sekä panostusta perehdytykseen tarvitaan.
Tämän työn lopputuloksena on uusien esimiesten perehdytyksen käytännön tueksi tehty perehdytyslomake, joka otetaan käyttöön Satakunnan Osuuskaupassa. Perehdytyslomakkeessa on pyritty ottamaan huomioon kaikki asiakokonaisuudet, joita uudelle esimiehelle tulisi perehdyttää. Lisäksi opinnäytetyössä on esitelty esimiesten perehdytysprosessi. Perehdytyslomakkeen ja – prosessin avulla esimiesten perehdytyksestä on tarkoitus saada tasalaatuisempaa ja selkeämpää sekä prosessista kokonaisuudessaan kokonaisvaltaisempi ja suunnitellumpi.