Productification and its benefits in student-run consulting businesses
Yarmohammadi Samani, Farnoush; Nieminen, Jaro (2015)
Yarmohammadi Samani, Farnoush
Nieminen, Jaro
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911316
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön käsittelee ”tuotteistamista”; Mikä se on, mitkä ovat sen tarkoitukset ja miten soveltaa sitä. Tutkimus keskittyi erityisesti tuotteistamisen käyttöön konsultoinnissa. Kuinka sitä käytetään tällä hetkellä ja onko tarvetta tuotteistaa enemmän?
Me saimme vastauksia näihin kysymyksiin käyttämällä kyselykaavaketta. Kohderyhmä kyselylle oli Suomen yrittäjät. Kyselykaavakkeessa selvitimme heidän mieltymyksiään tuotteistettujen ja tuotteistamattomien konsultointipalvelujen välillä, ja tämän lisäksi heidän mielikuvaansa opiskelijoiden johtamasta konsultointiyrityksestä. Tulokset osoittivat että suurin osa vastaajista suosii tuotteistettuja palveluja tuotteistamattomien ylitse.
Näiden vastausten jälkeen tutkimme tuotteistamiseen ja konsultointiin liittyvää kirjallisuutta. Näiden tietojen pohjalta päätimme tuotteistaa opiskelijayritys Konsultointi J. Niemisen. Käytimme tähän kuuden -askeleen mallia, joka on tarkoitettu tuotteistamaan yrityksen sisäiset ja ulkoiset prosessit. Tässä opimme että tuotteistaminen on paljon enemmän kuin tuotteen parantamista. Se on yrityksen sisäisten toimintojen vakiointia ja konkretisointia niin että ne voidaan toistaa ilman prosessien uudelleen aloittamista.
Lisäksi me teimme kyselykaavakkeen vastaajien mieltymystä vastaavan kokeilutuotteen Konsultointi J. Niemiselle. Tämä palvelutuote: Markkina-analyysi pitää sisällään kilpailija-analyysin, asiakasanalyysin ja tuoteanalyysin.
Me saimme vastauksia näihin kysymyksiin käyttämällä kyselykaavaketta. Kohderyhmä kyselylle oli Suomen yrittäjät. Kyselykaavakkeessa selvitimme heidän mieltymyksiään tuotteistettujen ja tuotteistamattomien konsultointipalvelujen välillä, ja tämän lisäksi heidän mielikuvaansa opiskelijoiden johtamasta konsultointiyrityksestä. Tulokset osoittivat että suurin osa vastaajista suosii tuotteistettuja palveluja tuotteistamattomien ylitse.
Näiden vastausten jälkeen tutkimme tuotteistamiseen ja konsultointiin liittyvää kirjallisuutta. Näiden tietojen pohjalta päätimme tuotteistaa opiskelijayritys Konsultointi J. Niemisen. Käytimme tähän kuuden -askeleen mallia, joka on tarkoitettu tuotteistamaan yrityksen sisäiset ja ulkoiset prosessit. Tässä opimme että tuotteistaminen on paljon enemmän kuin tuotteen parantamista. Se on yrityksen sisäisten toimintojen vakiointia ja konkretisointia niin että ne voidaan toistaa ilman prosessien uudelleen aloittamista.
Lisäksi me teimme kyselykaavakkeen vastaajien mieltymystä vastaavan kokeilutuotteen Konsultointi J. Niemiselle. Tämä palvelutuote: Markkina-analyysi pitää sisällään kilpailija-analyysin, asiakasanalyysin ja tuoteanalyysin.