OSAAMISKARTOITUKSEN KEHYS : Case Lapin ammattikorkeakoulun tietohallinto
Vuori, Timo (2015)
Vuori, Timo
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111633
Tiivistelmä
Lapin ammattikorkeakoulun tietohallinnolle on määritelty kehys osaamisen kehittämiselle. Kehys muodostuu henkilöstöpolitiikan ja lakisääteisen koko-naisarkkitehtuurityön kautta.
Osaamiskartoituksen aloittamisen tueksi opinnäytetyössä analysoidaan kehys ja tutkitaan kehyksessä annetut vaatimukset. Vaatimukset avattiin laadullisen tutkimuksen mukaiseen kysymysasetteluun. Kysymysasettelun tukena käyte-tään kehykseen soveltuvien julkaisujen antamaa analyysiä osaamiskartoituk-sen määrällisen mittariston laadinnassa.
Osaamiskartoituksen toteuttaminen edellyttää tuotettavien palvelujen analy-sointia. Analysoinnin tueksi esitellään kokonaisarkkitehtuuriin liittyvä tapa jä-sentää tietohallinnon toimintaympäristö ja sen vaatimuksia. Jäsentelylle esite-tään esimerkkejä toteutustavasta osaamiskartoituksen toteuttamiseksi.
Osaamiskartoituksen toteuttamiseen esitetään projektimuotoista etenemista-paa. Projektimuotoisen etenemistavan tueksi on laadittu projektisuunnitelma, jonka toteutus konkretisoi tehtävät, resursoinnin ja aikataulun.
Osaamiskartoituksen aloittamisen tueksi opinnäytetyössä analysoidaan kehys ja tutkitaan kehyksessä annetut vaatimukset. Vaatimukset avattiin laadullisen tutkimuksen mukaiseen kysymysasetteluun. Kysymysasettelun tukena käyte-tään kehykseen soveltuvien julkaisujen antamaa analyysiä osaamiskartoituk-sen määrällisen mittariston laadinnassa.
Osaamiskartoituksen toteuttaminen edellyttää tuotettavien palvelujen analy-sointia. Analysoinnin tueksi esitellään kokonaisarkkitehtuuriin liittyvä tapa jä-sentää tietohallinnon toimintaympäristö ja sen vaatimuksia. Jäsentelylle esite-tään esimerkkejä toteutustavasta osaamiskartoituksen toteuttamiseksi.
Osaamiskartoituksen toteuttamiseen esitetään projektimuotoista etenemista-paa. Projektimuotoisen etenemistavan tueksi on laadittu projektisuunnitelma, jonka toteutus konkretisoi tehtävät, resursoinnin ja aikataulun.