Facebook-markkinointi yrityksen tunnettuuden lisäämisessä - Case Havi
Kuivalainen, Eerika (2015)
Kuivalainen, Eerika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229619
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Facebook-markkinointia ja sen merkitystä ja mahdollisuuksia yrityksen markkinointiviestinnässä. Tavoitteena oli selvittää, kuinka toimeksiantajayritys, kodin sisustamiseen ja tunnelman luomiseen keskittyvä Havi, voi lisätä tunnettuuttaan Facebook-markkinoinnin avulla.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä sekä toiminnallisesta osuudesta. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin markkinointia ja digitaalista markkinointiviestintää, jonka alueista tarkemmin keskityttiin sisältömarkkinointiin ja sosiaaliseen mediaan. Sosiaalisen median kanavista paneuduttiin tarkemmin Facebookiin ja sen mahdollisuuksiin yrityksen markkinoinnissa ja erityisesti mainonnassa. Toiminnalliseen osuuteen taas kuuluu tutkimuksellinen osio, jossa toteutettiin benchmarking-tutkimus, ja sen pohjalta annettiin kehitysideoita toimeksiantajayrityksen oman toiminnan kehittämiselle. Opinnäytetyön tavoitteena oli siis yhdessä teoreettisen viitekehyksen ja toiminnallisen osuuden avulla tuoda esille toteutuskelpoisia kehitysideoita toimeksiantajayrityksen Facebook-sivulle, jonka avulla yrityksen oli tarkoitus lisätä tunnettuuttaan. Lopuksi esiteltiin kehitysideoiden pohjalta toimeksiantajayrityksen toteuttama todellinen Facebook-mainoskampanja, jonka tuloksia arvioitiin ja mitattiin.
Tunnettuutta tarkasteltiin muun muassa Facebook-tykkääjien ja yrityksen verkkosivuston kä-vijämäärän avulla. Facebook-markkinoinnin ja siellä toteutetun mainoskampanjan avulla yri-tyksen Facebook-sivulle saatiin runsaasti näkyvyyttä ja lisää tykkääjiä. Konkreettisempia tuloksia onnistuneen markkinoinnin puolesta olivat erityisesti toimeksiantajayrityksen toteuttaman Facebook-mainoskampanjan avulla saadut osallistujat syksyn aikana järjestettyyn kilpailuun. Myös sivuvierailujen huima lisääntyminen Havin www-sivulla osoitti yleistä kiinnostuksen kasvua ja tätä kautta tunnettuuden lisääntymistä. Sekä viitekehyksen että esimerkkinä toimineen toteutuneen Facebook-mainoskampanjan tulosten perusteella voitiin todeta, että mainontaa käyttämällä tykkääjämäärät lisääntyivät selkeästi enemmän kuin pelkkien tavallisten sivujulkaisujen kautta.
Työ osoitti, että toimeksiantajayrityksen kannattaa jatkossa panostaa aktiivisesti Facebook-markkinointiin ja etenkin hyödyntää mainonnan mahdollisuuksia Facebookissa, sillä oikein toteutettuna Facebook-markkinoinnilla on mahdollista saada aikaan todellisia tuloksia.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä sekä toiminnallisesta osuudesta. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin markkinointia ja digitaalista markkinointiviestintää, jonka alueista tarkemmin keskityttiin sisältömarkkinointiin ja sosiaaliseen mediaan. Sosiaalisen median kanavista paneuduttiin tarkemmin Facebookiin ja sen mahdollisuuksiin yrityksen markkinoinnissa ja erityisesti mainonnassa. Toiminnalliseen osuuteen taas kuuluu tutkimuksellinen osio, jossa toteutettiin benchmarking-tutkimus, ja sen pohjalta annettiin kehitysideoita toimeksiantajayrityksen oman toiminnan kehittämiselle. Opinnäytetyön tavoitteena oli siis yhdessä teoreettisen viitekehyksen ja toiminnallisen osuuden avulla tuoda esille toteutuskelpoisia kehitysideoita toimeksiantajayrityksen Facebook-sivulle, jonka avulla yrityksen oli tarkoitus lisätä tunnettuuttaan. Lopuksi esiteltiin kehitysideoiden pohjalta toimeksiantajayrityksen toteuttama todellinen Facebook-mainoskampanja, jonka tuloksia arvioitiin ja mitattiin.
Tunnettuutta tarkasteltiin muun muassa Facebook-tykkääjien ja yrityksen verkkosivuston kä-vijämäärän avulla. Facebook-markkinoinnin ja siellä toteutetun mainoskampanjan avulla yri-tyksen Facebook-sivulle saatiin runsaasti näkyvyyttä ja lisää tykkääjiä. Konkreettisempia tuloksia onnistuneen markkinoinnin puolesta olivat erityisesti toimeksiantajayrityksen toteuttaman Facebook-mainoskampanjan avulla saadut osallistujat syksyn aikana järjestettyyn kilpailuun. Myös sivuvierailujen huima lisääntyminen Havin www-sivulla osoitti yleistä kiinnostuksen kasvua ja tätä kautta tunnettuuden lisääntymistä. Sekä viitekehyksen että esimerkkinä toimineen toteutuneen Facebook-mainoskampanjan tulosten perusteella voitiin todeta, että mainontaa käyttämällä tykkääjämäärät lisääntyivät selkeästi enemmän kuin pelkkien tavallisten sivujulkaisujen kautta.
Työ osoitti, että toimeksiantajayrityksen kannattaa jatkossa panostaa aktiivisesti Facebook-markkinointiin ja etenkin hyödyntää mainonnan mahdollisuuksia Facebookissa, sillä oikein toteutettuna Facebook-markkinoinnilla on mahdollista saada aikaan todellisia tuloksia.