Moniammatillisen työryhmän kokemuksia asukkaan siirtymävaiheesta Palvelukoti Jokelaan
Tahvanainen, Janina; Sainio, Anna-Maria; Sassi, Mira (2015)
Tahvanainen, Janina
Sainio, Anna-Maria
Sassi, Mira
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505259924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505259924
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa moniammatillisen työryhmän kokemuksia asukkaan siirtymävaiheesta Palvelukoti Jokelaan. Opinnäytetyössä kartoitetaan moniammatillisen työryhmän kokemuksia sekä uuden asukkaan saapumisesta että Palvelukoti Jokelan osastojen välillä tapahtuvista asukassiirroista. Palvelukoti Jokelaan saapuu uusia asukkaita sekä kotoaan että muista hoitolaitoksista. Palvelukotiin siirtymisen taustalla voi olla esimerkiksi kotona pärjäämättömyys, kykenemättömyys hallita omaa elämää tai sairaudet. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa kokemusperäistä tietoa asukkaan siirtymävaiheesta ja siihen liittyvistä käytänteistä sekä selvittää, miten käytänteitä voitaisiin kehittää.
Opinnäytetyössä vastattiin seuraaviin kysymyksiin: Millaiset ovat palvelukodin vastaanottokäytänteet vastaanottotilanteessa? Miten moniammatillinen yhteistyö näkyy vastaanottotilanteessa? Miten vastaanottotilannetta tulisi kehittää? Haastattelujen pohjalta tuotetun tiedon avulla saatiin kokemuksellista tietoa, jonka avulla Palvelukoti Jokela voi lähteä kehittämään uusia, yhtenäisiä vastaanottokäytänteitä.
Tutkimukseen osallistuneet moniammatillisen työryhmän jäsenet kuvaavat opinnäytetyössä kokemuksiaan asukkaan siirtymävaiheesta Palvelukoti Jokelaan sekä olemassa olevia vastaanottokäytänteitä ja niiden toimivuutta haastattelussa esitettyjen avoimien kysymysten avulla. Opinnäytetyön teoriaosiossa käsiteltiin aihealueita, joista haastatteluissa haluttiin saada tietoa. Teoriaosiossa käsiteltäviä aiheita olivat vuorovaikutus, asukkaan vastaanottaminen, yksilövastuinen hoitotyö ja omahoitajuus, moniammatillinen yhteistyö, siirtymävaihe, vuorovaikutus siirtymävaiheessa sekä siirtymävaiheen vastaanottotilanteeseen liittyvät lomakkeet ja kaavakkeet. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisesti eli laadullisena kyselytutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin kaikilla Palvelukoti Jokelan osastoilla ryhmähaastattelun avulla. Haastatteluissa esitettiin opinnäytetyön aiheeseen liittyviä avoimia kysymyksiä. Haastatteluista saatu aineisto käsiteltiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön pohjalta voitiin todeta, että Palvelukoti Jokelan moniammatillinen työryhmä kokee vastaanottokäytänteiden toimivan melko hyvin. Haastatteluiden luoma innovatiivinen ilmapiiri sai moniammatillisen työryhmän kuitenkin löytämään käytänteistään epäkohtia esimerkiksi tiedonsaannissa ja –välityksessä. Niiden kehittäminen saisi siirtymävaiheen toteutumaan sekä henkilökunnan että asukkaan näkökulmasta entistä paremmin. Työryhmä oli motivoitunutta luomaan uusia, yhtenäisiä käytäntöjä, jotka helpottaisivat käytännön työtä. Opinnäytetyössä tuli esiin myös moniammatillisen yhteistyön tuomat edut siirtymävaiheessa sekä se, miten yhteistyötä voitaisiin kehittää.
Opinnäytetyöstä saatua tietoa voidaan jatkossa käyttää yhtenäisten vastaanottokäytänteiden luomiseen Palvelukoti Jokelaan. Saadun tiedon perusteella palvelukoti hyötyisi yhtenäisestä vastaanottolomakkeesta sekä moniammatillisen yhteistyön suunnitelmallisesta hyödyntämisestä asukkaan siirtymävaiheessa.
Opinnäytetyössä vastattiin seuraaviin kysymyksiin: Millaiset ovat palvelukodin vastaanottokäytänteet vastaanottotilanteessa? Miten moniammatillinen yhteistyö näkyy vastaanottotilanteessa? Miten vastaanottotilannetta tulisi kehittää? Haastattelujen pohjalta tuotetun tiedon avulla saatiin kokemuksellista tietoa, jonka avulla Palvelukoti Jokela voi lähteä kehittämään uusia, yhtenäisiä vastaanottokäytänteitä.
Tutkimukseen osallistuneet moniammatillisen työryhmän jäsenet kuvaavat opinnäytetyössä kokemuksiaan asukkaan siirtymävaiheesta Palvelukoti Jokelaan sekä olemassa olevia vastaanottokäytänteitä ja niiden toimivuutta haastattelussa esitettyjen avoimien kysymysten avulla. Opinnäytetyön teoriaosiossa käsiteltiin aihealueita, joista haastatteluissa haluttiin saada tietoa. Teoriaosiossa käsiteltäviä aiheita olivat vuorovaikutus, asukkaan vastaanottaminen, yksilövastuinen hoitotyö ja omahoitajuus, moniammatillinen yhteistyö, siirtymävaihe, vuorovaikutus siirtymävaiheessa sekä siirtymävaiheen vastaanottotilanteeseen liittyvät lomakkeet ja kaavakkeet. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisesti eli laadullisena kyselytutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin kaikilla Palvelukoti Jokelan osastoilla ryhmähaastattelun avulla. Haastatteluissa esitettiin opinnäytetyön aiheeseen liittyviä avoimia kysymyksiä. Haastatteluista saatu aineisto käsiteltiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön pohjalta voitiin todeta, että Palvelukoti Jokelan moniammatillinen työryhmä kokee vastaanottokäytänteiden toimivan melko hyvin. Haastatteluiden luoma innovatiivinen ilmapiiri sai moniammatillisen työryhmän kuitenkin löytämään käytänteistään epäkohtia esimerkiksi tiedonsaannissa ja –välityksessä. Niiden kehittäminen saisi siirtymävaiheen toteutumaan sekä henkilökunnan että asukkaan näkökulmasta entistä paremmin. Työryhmä oli motivoitunutta luomaan uusia, yhtenäisiä käytäntöjä, jotka helpottaisivat käytännön työtä. Opinnäytetyössä tuli esiin myös moniammatillisen yhteistyön tuomat edut siirtymävaiheessa sekä se, miten yhteistyötä voitaisiin kehittää.
Opinnäytetyöstä saatua tietoa voidaan jatkossa käyttää yhtenäisten vastaanottokäytänteiden luomiseen Palvelukoti Jokelaan. Saadun tiedon perusteella palvelukoti hyötyisi yhtenäisestä vastaanottolomakkeesta sekä moniammatillisen yhteistyön suunnitelmallisesta hyödyntämisestä asukkaan siirtymävaiheessa.