Yritys X:n uusasiakashankinta blogiyhteistyön avulla
Aaltonen, Aino-Riikka (2015)
Aaltonen, Aino-Riikka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211937
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Yritys X:n uusasiakashankintaa blogiyhteistöiden avulla. Yritys on tehnyt blogiyhteistyötä viiden eri lifestyle-blogin kanssa vuodesta 2013 lähtien, ja se halusi selvittää millainen vaikutus blogiyhteistöillä on uusasiakashankintaan. Yritys X on hammaslääkäriasema ja blogiyhteistyöt ovat olleet blogin kirjoittajalle tehtyjä hampaiden valkaisuja, joista bloggari on kirjoittanut blogiinsa.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä, tutkimuksellisesta osuudesta sekä tutkimustulosten perusteella tehdyistä johtopäätöksistä ja kehitysehdotuksista.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin opinnäytetyön aiheen kannalta keskeisiä käsitteitä, kuten sosiaalista mediaa ja sen käyttöä markkinointiviestinnässä, sekä sosiaalisen median alakäsitteitä kuten blogeja ja blogiyhteistyötä.
Tutkimuksellisessa osuudessa käsiteltiin benchmarkingia, netnografiaa ja kyselytutkimusta. Benchmarkingin avulla etsittiin uusia näkökulmia ja toimivia käytäntöjä tulevaisuuden blogiyhteistöihin vertailublogien avulla. Netnografisen tutkimuksen avulla havainnoitiin blogiyhteistöiden blogikommentointia ja tutkittiin kirjoittajan ja kommentoijien välistä vuorovaikutusta. Kyselytutkimuksella kartoitettiin hampaiden valkaisussa käyneiltä asiakkailta sitä, miten asiakkaat ovat päätyneet Yritys X:n asiakkaiksi ja mistä he ovat etsineet tietoa hampaiden valkaisusta. Näiden tutkimustulosten perusteella tehtiin johtopäätöksiä ja kehitysehdotuksia, jotta Yritys X saavuttaisi laajempaa näkyvyyttä ja uutta asiakaskuntaa tulevien blogiyhteistöiden avulla.
Teoreettisen viitekehyksen ja tutkimustulosten perusteella selvisi, että blogiyhteistyön avulla on mahdollista saavuttaa niitäkin ihmisiä, jotka eivät yleensä lue blogeja. Blogien jättämän nettijalanjäljen ja blogin avainsanojen avulla yritys ja sen tuote tai palvelu saavat näkyvyyttä Internetin hakukoneissa, joista kuluttajat etsivät tietoa ennen omaa ostopäätöstään. Benchmarkingissa havaittiin, että hampaiden valkaisu usein edelsi jotain merkittävää tapahtumaa. Tutkimuksessa ilmeni muun muassa, että blogeista tietoa löytäneet edustivat laajaa ikähaarukkaa, jossa oli sekä naisia että miehiä. Blogiyhteistyöllä oletetaan kyselyn perusteella olevan positiivinen vaikutus uusasiakashankintaan.
Tutkimus osoitti, että yrityksen kannattaa tulevaisuudessa jatkaa blogiyhteistöitä ja panostaa yhteistyöblogien erilaisuuteen, joiden avulla on mahdollista saavuttaa mahdollisimman laaja potentiaalinen asiakaskunta. Lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota blogeista löytyviin avainsanoihin, joilla päästään mahdollisimman moneen hakukoneen hakutulokseen.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä, tutkimuksellisesta osuudesta sekä tutkimustulosten perusteella tehdyistä johtopäätöksistä ja kehitysehdotuksista.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin opinnäytetyön aiheen kannalta keskeisiä käsitteitä, kuten sosiaalista mediaa ja sen käyttöä markkinointiviestinnässä, sekä sosiaalisen median alakäsitteitä kuten blogeja ja blogiyhteistyötä.
Tutkimuksellisessa osuudessa käsiteltiin benchmarkingia, netnografiaa ja kyselytutkimusta. Benchmarkingin avulla etsittiin uusia näkökulmia ja toimivia käytäntöjä tulevaisuuden blogiyhteistöihin vertailublogien avulla. Netnografisen tutkimuksen avulla havainnoitiin blogiyhteistöiden blogikommentointia ja tutkittiin kirjoittajan ja kommentoijien välistä vuorovaikutusta. Kyselytutkimuksella kartoitettiin hampaiden valkaisussa käyneiltä asiakkailta sitä, miten asiakkaat ovat päätyneet Yritys X:n asiakkaiksi ja mistä he ovat etsineet tietoa hampaiden valkaisusta. Näiden tutkimustulosten perusteella tehtiin johtopäätöksiä ja kehitysehdotuksia, jotta Yritys X saavuttaisi laajempaa näkyvyyttä ja uutta asiakaskuntaa tulevien blogiyhteistöiden avulla.
Teoreettisen viitekehyksen ja tutkimustulosten perusteella selvisi, että blogiyhteistyön avulla on mahdollista saavuttaa niitäkin ihmisiä, jotka eivät yleensä lue blogeja. Blogien jättämän nettijalanjäljen ja blogin avainsanojen avulla yritys ja sen tuote tai palvelu saavat näkyvyyttä Internetin hakukoneissa, joista kuluttajat etsivät tietoa ennen omaa ostopäätöstään. Benchmarkingissa havaittiin, että hampaiden valkaisu usein edelsi jotain merkittävää tapahtumaa. Tutkimuksessa ilmeni muun muassa, että blogeista tietoa löytäneet edustivat laajaa ikähaarukkaa, jossa oli sekä naisia että miehiä. Blogiyhteistyöllä oletetaan kyselyn perusteella olevan positiivinen vaikutus uusasiakashankintaan.
Tutkimus osoitti, että yrityksen kannattaa tulevaisuudessa jatkaa blogiyhteistöitä ja panostaa yhteistyöblogien erilaisuuteen, joiden avulla on mahdollista saavuttaa mahdollisimman laaja potentiaalinen asiakaskunta. Lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota blogeista löytyviin avainsanoihin, joilla päästään mahdollisimman moneen hakukoneen hakutulokseen.