Ostotoiminnan kehittäminen
Katila, Lari (2015)
Katila, Lari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505249882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505249882
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee ostotoimintaa ja ostoprosessien kehittämistä. Opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella opinnäytetyön toimeksiantajan ostotoimintaa ja ostoprosessia. Tutkimuksen tavoitteena on kehittää toimeksiantajan ostotoimintaa ja ostoprosessia löytämällä niitä tehostavia kehitysehdotuksia.
Tietoperustaosuudessa perehdytään ostotoimintaan ja sen kehitykseen sekä ongelma-alueisiin. Tämän jälkeen perehdytään tarkemmin ostoprosessin vaiheisiin. Lopuksi tietoperustaosuudessa käydään läpi tutkimusmenetelmät sekä opinnäytetyössä käytettävä tutkimusmenetelmä. Tietoperustaosuus antaa opinnäytetyön tutkimusosuudelle viitekehyksen, jossa käytäntöä ja tietoperustaa voi verrata keskenään.
Tutkimusosuudessa esitellään toimeksiantajan ostotoiminta ja ostoprosessi. Tutkimusmenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Lopuksi käydään läpi tutkimustulokset ja niiden perusteella luodut kehitysehdotukset.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että toimeksiantajan suurimpia kehittämiskohteita on parempi tiedon kulku toimeksiantajan eri osastojen välillä, ajankäytön sekä resurssien tehostaminen sekä tavarantoimittajasuhteet.
Tietoperustaosuudessa perehdytään ostotoimintaan ja sen kehitykseen sekä ongelma-alueisiin. Tämän jälkeen perehdytään tarkemmin ostoprosessin vaiheisiin. Lopuksi tietoperustaosuudessa käydään läpi tutkimusmenetelmät sekä opinnäytetyössä käytettävä tutkimusmenetelmä. Tietoperustaosuus antaa opinnäytetyön tutkimusosuudelle viitekehyksen, jossa käytäntöä ja tietoperustaa voi verrata keskenään.
Tutkimusosuudessa esitellään toimeksiantajan ostotoiminta ja ostoprosessi. Tutkimusmenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Lopuksi käydään läpi tutkimustulokset ja niiden perusteella luodut kehitysehdotukset.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että toimeksiantajan suurimpia kehittämiskohteita on parempi tiedon kulku toimeksiantajan eri osastojen välillä, ajankäytön sekä resurssien tehostaminen sekä tavarantoimittajasuhteet.