Tandem Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa syksyllä 2014
Kallio, Milla (2015)
Kallio, Milla
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312106
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312106
Tiivistelmä
Kansainvälisyys ja hyvä kielitaito ovat tänä päivänä tradenomin tärkeitä ominaisuuksia. Tan-demissa suomalainen opiskelija tutustuu ulkomaalaiseen opiskelijaan sekä oppii hänen kieltään ja kulttuuriaan. Tandem kokemuksena voi olla juuri se, jonka avulla opiskelija voi innostua opiskelemaan uutta kieltä tai saada toisesta maasta uuden ystävän. Näistä voi olla tulevaisuu-dessa hyötyä.
Tämän opinnäytetyön aiheena on tandem Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa syksyllä 2014 ja sen kehittäminen. Opinnäytetyössä tutkittiin tandemin tämänhetkistä tilannetta sekä siinä ilmenneitä ongelmia ja pyrittiin muodostamaan ratkaisuja näihin ongelmiin. Tandemopet-tajat voivat halutessaan hyödyntää näitä kehitysehdotuksia, jotta tandem toimisi tulevaisuudessa entistäkin paremmin.
Opinnäytetyön pääpaino on tandemissa ja siihen liittyvissä asioissa, mutta myös kieltä ja sen oppimista sekä kulttuurien kohtaamista on käsitelty jonkin verran. Empiirisen osan aineisto on kerätty monimenetelmällä. Se on suurimmaksi osaksi kvantitatiivinen, koska iso osa aineistoa kerättiin kyselyn avulla. Kysely tehtiin tandemopiskelijoille, jotka osallistuivat tandemiin syksyllä 2014, jotta opinnäytetyöhön saatiin opiskelijanäkökulma. Mukana on myös yksi syvähaastattelu, joka avaa yhden tandemparin tandemia vielä enemmän ja monipuolisemmin.
Kyselyn tulokset analysoitiin SPSS-tilastointiohjelmalla. Esimerkiksi 61,8 % tandemopiskelijoista kertoi aikovansa jatkaa tandemkielen oppimista vielä myöhemmin ja 67,6 % kertoi aikovansa jatkaa yhteydenpitoa tandemparinsa kanssa jatkossakin. Lisäksi saatujen vastausten pohjalta ilmeni joitain selkeitä ja melko yleisiä ongelmia, joihin pyrittiin kehittämään ratkaisuja. Ongelmia olivat esimerkiksi ajan puute, palautteen vähäinen määrä ja tandemkielen huono lähtötaso. Ratkaisuiksi ehdotettiin muun muassa välitapaamista, kansainvälisten tutorien mukaan ottamis-ta ja tandemkielen alkeiskurssin käymistä.
Tämän opinnäytetyön aiheena on tandem Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa syksyllä 2014 ja sen kehittäminen. Opinnäytetyössä tutkittiin tandemin tämänhetkistä tilannetta sekä siinä ilmenneitä ongelmia ja pyrittiin muodostamaan ratkaisuja näihin ongelmiin. Tandemopet-tajat voivat halutessaan hyödyntää näitä kehitysehdotuksia, jotta tandem toimisi tulevaisuudessa entistäkin paremmin.
Opinnäytetyön pääpaino on tandemissa ja siihen liittyvissä asioissa, mutta myös kieltä ja sen oppimista sekä kulttuurien kohtaamista on käsitelty jonkin verran. Empiirisen osan aineisto on kerätty monimenetelmällä. Se on suurimmaksi osaksi kvantitatiivinen, koska iso osa aineistoa kerättiin kyselyn avulla. Kysely tehtiin tandemopiskelijoille, jotka osallistuivat tandemiin syksyllä 2014, jotta opinnäytetyöhön saatiin opiskelijanäkökulma. Mukana on myös yksi syvähaastattelu, joka avaa yhden tandemparin tandemia vielä enemmän ja monipuolisemmin.
Kyselyn tulokset analysoitiin SPSS-tilastointiohjelmalla. Esimerkiksi 61,8 % tandemopiskelijoista kertoi aikovansa jatkaa tandemkielen oppimista vielä myöhemmin ja 67,6 % kertoi aikovansa jatkaa yhteydenpitoa tandemparinsa kanssa jatkossakin. Lisäksi saatujen vastausten pohjalta ilmeni joitain selkeitä ja melko yleisiä ongelmia, joihin pyrittiin kehittämään ratkaisuja. Ongelmia olivat esimerkiksi ajan puute, palautteen vähäinen määrä ja tandemkielen huono lähtötaso. Ratkaisuiksi ehdotettiin muun muassa välitapaamista, kansainvälisten tutorien mukaan ottamis-ta ja tandemkielen alkeiskurssin käymistä.