Markkinointisuunnitelma : case: DiivaDog & co.
Virtanen, Marita; Ardell, Mila (2015)
Virtanen, Marita
Ardell, Mila
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211966
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211966
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on tehdä markkinointisuunnitelma, jonka avulla työn toimeksiantajalla on paremmat edellytykset laajentaa olemassa oleva kuluttajaverkkokauppa toimivaksi yrityksille suunnatuksi verkkokaupaksi. Teoriaosuudessa käsitellään markkinointisuunnitelmaa yleisesti sekä mitä sen laatimisessa tulee ottaa huomioon. Teoriaosuudessa lähteinä on käytetty alan kirjallisuutta sekä artikkeleita.
Empiirisessä osiossa tutkitaan laadittua markkinointisuunnitelmaa työn toimeksiantajalle DiivaDog & co.:lle. DiivaDog & co. on vuonna 2008 perustettu yhden hengen ylläpitämä verkkokauppa, jossa myydään kissoille ja koirille suunnattuja vaatteita sekä ruokaa. Yrityksellä on halu laajentaa B2C-verkkokauppa myös B2B-verkkokauppaan. Mahdollisia B2B-asiakkaita löytyy, mutta käytännön toteutus ja suunnittelu on tekemättä.
Opinnäytetyö on tutkimusmenetelmältään toiminnallinen opinnäytetyö. Tutkimuksen avulla saatiin tehtyä toimeksiantajalle toimiva markkinointisuunnitelma laajentumisen tueksi. Markkinointisuunnitelma laadittiin niin, että suunniteltu laajentuminen on myös käytännössä helppo lähteä toteuttamaan.
Empiirisessä osiossa tutkitaan laadittua markkinointisuunnitelmaa työn toimeksiantajalle DiivaDog & co.:lle. DiivaDog & co. on vuonna 2008 perustettu yhden hengen ylläpitämä verkkokauppa, jossa myydään kissoille ja koirille suunnattuja vaatteita sekä ruokaa. Yrityksellä on halu laajentaa B2C-verkkokauppa myös B2B-verkkokauppaan. Mahdollisia B2B-asiakkaita löytyy, mutta käytännön toteutus ja suunnittelu on tekemättä.
Opinnäytetyö on tutkimusmenetelmältään toiminnallinen opinnäytetyö. Tutkimuksen avulla saatiin tehtyä toimeksiantajalle toimiva markkinointisuunnitelma laajentumisen tueksi. Markkinointisuunnitelma laadittiin niin, että suunniteltu laajentuminen on myös käytännössä helppo lähteä toteuttamaan.