TAPAHTUMAMARKKINOINTI OSANA MARKKINOINTIA : Case Perlina di Castello
Pulkkinen, Eeva; Nikkilä, Rebekka (2015)
Pulkkinen, Eeva
Nikkilä, Rebekka
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312184
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312184
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Savonlinnassa toimivalle ravintola Perlina di Castellolle. Opin-näytetyön tavoitteena oli tutkia kyselylomakkeen avulla ravintolalle kannattavia markkinointikanavia, sel-vittää yleisesti ravintolan näkyvyyttä Savonlinnan alueella sekä kehittää tapahtumamarkkinointia jää-kiekko-ottelussa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa keskitytään tapahtumamarkkinoinnin elinkaareen sekä urheilumatkai-luun. Muita pääteemoja ovat markkinointikanavat, digitaalisuus sekä sosiaalinen media. Toimeksiantaja piti tärkeänä käsitellä sekä digitaalisuutta että sosiaalista mediaa heidän siirtyessään painottamaan niitä omassa markkinoinnissaan.
Käytännön tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kyselylomakkeita jaettiin jää-kiekko-ottelussa 152 kappaletta. Kyselyssä tutkittiin mm. vastaajien mielipiteitä tarjolla olevista maistiai-sista, ovatko he käyneet ravintolassa aiemmin sekä sitä missä markkinointikanavissa vastaajat olivat näh-neet ravintolaa mainostettavan.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että suurin osa vastaajista oli käynyt ravintolassa ja vastaajat pitivät ravintolan ruokaa, palvelua ja yleisilmettä joko hyvänä tai erinomaisena. Tyypillinen vastaaja oli savonlinnalainen mies. Valtaosa vastaajista 97,6 % suosittelisi ravintolaa ystävilleen. Markkinointikanavissa eniten ravinto-laa oli nähty markkinoitavan Kattaa Savon internet (45,7 %) sivuilla ja vähiten mobiilisovelluksessa (6,4 %). Avoimissa vastauksissa kävi ilmi, että suurin osa vastaajista oli tyytyväisiä ravintolan uudistukseen. Kehi-tysehdotuksia tuli vain muutamia, haluttiin mm. lisää erilaisia täytevalintoja pitsoihin sekä ilmaisia park-kipaikkoja ravintolan asiakkaille.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa keskitytään tapahtumamarkkinoinnin elinkaareen sekä urheilumatkai-luun. Muita pääteemoja ovat markkinointikanavat, digitaalisuus sekä sosiaalinen media. Toimeksiantaja piti tärkeänä käsitellä sekä digitaalisuutta että sosiaalista mediaa heidän siirtyessään painottamaan niitä omassa markkinoinnissaan.
Käytännön tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kyselylomakkeita jaettiin jää-kiekko-ottelussa 152 kappaletta. Kyselyssä tutkittiin mm. vastaajien mielipiteitä tarjolla olevista maistiai-sista, ovatko he käyneet ravintolassa aiemmin sekä sitä missä markkinointikanavissa vastaajat olivat näh-neet ravintolaa mainostettavan.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että suurin osa vastaajista oli käynyt ravintolassa ja vastaajat pitivät ravintolan ruokaa, palvelua ja yleisilmettä joko hyvänä tai erinomaisena. Tyypillinen vastaaja oli savonlinnalainen mies. Valtaosa vastaajista 97,6 % suosittelisi ravintolaa ystävilleen. Markkinointikanavissa eniten ravinto-laa oli nähty markkinoitavan Kattaa Savon internet (45,7 %) sivuilla ja vähiten mobiilisovelluksessa (6,4 %). Avoimissa vastauksissa kävi ilmi, että suurin osa vastaajista oli tyytyväisiä ravintolan uudistukseen. Kehi-tysehdotuksia tuli vain muutamia, haluttiin mm. lisää erilaisia täytevalintoja pitsoihin sekä ilmaisia park-kipaikkoja ravintolan asiakkaille.