Päivähoidon henkilöstön kokemuksia työhön perehdyttämisestä
Eriksson, Laura (2015)
Eriksson, Laura
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312146
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää päivähoito henkilöstön kokemuksia työhön perehdyttämisestä. Työn tavoitteena oli saada tietoa millaiset asiat ja käytänteet ovat päivähoitohenkilöstön mielestä hyviä ja huonoja työhön perehdyttämisessä ja käyttää tätä tietoa perehdyttämisen käytäntöjen kehittämiseen.
Tutkimus toteutettiin eteläsuomalaisessa päiväkodissa keväällä 2013 kvalitatiivisena tutkimuksena. Työn teoriataustaksi muodostuivat perehdyttämisen hyödyt työhyvinvoinnin ja johtajuuden näkökulmasta. Tutkimusaineisto saatiin päivähoito henkilöstön kirjoittamista kirjoitelmista, joissa he eläytymismenetelmän avulla pohtivat uuden työn aloittamista päivähoidossa ja siihen saatua perehdyttämistä. Kirjoitelmia palautettiin kymmenen kappaletta ja palautusprosentti tutkimukselle oli 83%. Kirjoitelmat analysoitiin teemoittelun avulla ja esiin tulivat perehdyttämisessä koetut tärkeät asiat ja käytänteet.
Tutkimuksessa selvisi, että perehdyttäminen päivähoidossa on pitkäkestoinen prosessi. Tärkeäksi koettiin, että työyhteisö on etukäteen valmistautunut uuden työntekijän tuloon sopimalla yhteisiä toimintatapoja. Uudelle työntekijälle koettiin tarpeelliseksi myös nimetä opastaja, joka tukee ja auttaa uutta työntekijää pääsemään uuteen työyhteisöön. Uuden työntekijän sopeutumista uuteen työyhteisöön edesautetaan häntä yksilöllisesti arvostamalla. Työyhteisön ilmapiirillä on suuri vaikutus perehdyttämisen onnistumiseen. Perehdyttämiseen tarvitaan koko työyhteisön osallisuutta ja rohkeutta tukea uutta työntekijää. Johtajalla on aina vastuu perehdyttämisen etenemisestä ja seurannasta.
Tutkimus toteutettiin eteläsuomalaisessa päiväkodissa keväällä 2013 kvalitatiivisena tutkimuksena. Työn teoriataustaksi muodostuivat perehdyttämisen hyödyt työhyvinvoinnin ja johtajuuden näkökulmasta. Tutkimusaineisto saatiin päivähoito henkilöstön kirjoittamista kirjoitelmista, joissa he eläytymismenetelmän avulla pohtivat uuden työn aloittamista päivähoidossa ja siihen saatua perehdyttämistä. Kirjoitelmia palautettiin kymmenen kappaletta ja palautusprosentti tutkimukselle oli 83%. Kirjoitelmat analysoitiin teemoittelun avulla ja esiin tulivat perehdyttämisessä koetut tärkeät asiat ja käytänteet.
Tutkimuksessa selvisi, että perehdyttäminen päivähoidossa on pitkäkestoinen prosessi. Tärkeäksi koettiin, että työyhteisö on etukäteen valmistautunut uuden työntekijän tuloon sopimalla yhteisiä toimintatapoja. Uudelle työntekijälle koettiin tarpeelliseksi myös nimetä opastaja, joka tukee ja auttaa uutta työntekijää pääsemään uuteen työyhteisöön. Uuden työntekijän sopeutumista uuteen työyhteisöön edesautetaan häntä yksilöllisesti arvostamalla. Työyhteisön ilmapiirillä on suuri vaikutus perehdyttämisen onnistumiseen. Perehdyttämiseen tarvitaan koko työyhteisön osallisuutta ja rohkeutta tukea uutta työntekijää. Johtajalla on aina vastuu perehdyttämisen etenemisestä ja seurannasta.