Johdon työkalut prosessijohtamisessa : case: Orfer Oy
Sarena, Viktoria (2015)
Sarena, Viktoria
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312225
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Seuranta ja parantaminen -prosessin mallintamista, joka on Orfer Oy:n laadunhallintajärjestelmän kehittämisprojektin tärkeä osa. Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda kohdeyritykseen soveltuva toiminnan arvioinnin malli organisaation johdolle päätösten tueksi, joka vastaa ISO 9001 -standardin vaatimuksia. Lisäksi työssä käsitellään prosessien analysoinnin ja parantamisen työkalujen kehittämistyötä.
Opinnäytetyö toteutetaan laadullisena toiminnallisena tutkimuksena. Aineiston tiedonkeruumenetelmäksi valittiin osallistuva havainnointia, jota käytetään toiminnan nykytilan selvittämiseen sekä Seuranta ja parantaminen -prosessin mallintamiseen ja arviointiin. Tietoperustana käytetään ISO 9001 -standardia, prosessijohtamista sekä prosessien mallintamista.
Työn tuloksena saatiin ISO 9001 -standardin esittämien vaatimusten mukainen prosessimainen, koko organisaation toiminnan kattava johtamisen malli. Lisäksi työn aikana todettiin, että kaikkia Seuranta ja parantaminen -prosessin toimintoja yhdistää sama ongelma, joka on poikkeamien tai palautteiden analyyttisen käsittelyn puute. Työn tuloksena saatiin työkalut, joiden avulla voidaan seurata, analysoida ja parantaa toimintaa.
Opinnäytetyö toteutetaan laadullisena toiminnallisena tutkimuksena. Aineiston tiedonkeruumenetelmäksi valittiin osallistuva havainnointia, jota käytetään toiminnan nykytilan selvittämiseen sekä Seuranta ja parantaminen -prosessin mallintamiseen ja arviointiin. Tietoperustana käytetään ISO 9001 -standardia, prosessijohtamista sekä prosessien mallintamista.
Työn tuloksena saatiin ISO 9001 -standardin esittämien vaatimusten mukainen prosessimainen, koko organisaation toiminnan kattava johtamisen malli. Lisäksi työn aikana todettiin, että kaikkia Seuranta ja parantaminen -prosessin toimintoja yhdistää sama ongelma, joka on poikkeamien tai palautteiden analyyttisen käsittelyn puute. Työn tuloksena saatiin työkalut, joiden avulla voidaan seurata, analysoida ja parantaa toimintaa.