Internetmarkkinointisuunnitelma : uusi matkailusivusto
Turkki, Iiro (2015)
Turkki, Iiro
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312202
Tiivistelmä
Nykyään matkailualan yritykset keskittyvät yhä enemmän internetpohjaisiin palveluihin ja perinteiset kivijalkatoimistot häviävät vähitellen katukuvasta. Ihmiset etsivät yhä enemmän informaatiota matkailupalveluista suosittujen hakukoneiden, kuten Googlen avulla, sekä jakavat löytämäänsä tietoa muiden internetin käyttäjien kanssa. Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää keinot, joiden avulla uusi matkailusivusto pystyy erottumaan kilpailijoistaan matkailualan kasvavilla internet-markkinoilla.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee monipuolisesti internetmarkkinoinnin eri osa-alueita, joihin palveluita myyvän verkkosivuston on syytä kiinnittää huomiota. Suuri osa nettimarkkinoinnista on hakukonemarkkinointia, jonka avulla web-sivustot pyrkivät kasvattamaan näkyvyyttä suosituissa hakukoneissa ja sitä kautta tuomaan sivustoilleen uusia kävijöitä. Lisäksi sosiaalisen median palvelut, kumppanuusverkostot sekä perinteisempi sähköpostimarkkinointi tarjoavat yrityksille erilaisia tapoja haalia uusia asiakkaita ja ylläpitää olemassa olevia asiakassuhteita. Tämän työn teoriaosuus auttaa verkkosivuston ylläpitäjiä ymmärtämään millainen internet on toimintaympäristönä.
Työn toiminnallisessa osuudessa esitellään uudelle matkailusivustolle räätälöity internetmarkkinointisuunnitelma. Suunnitelman avulla uuden sivuston ylläpitäjä voi luoda verkkosivut siten, että ne vastaavat sekä hakukoneiden kriteereihin että ovat käyttäjäystävälliset. Suunnitelman pohjalta rakennetulla matkailusivustolla on paljon potentiaalia nousta hakutulosten ensimmäisille sijoille, vetää puoleensa laadukasta kävijäliikennettä sekä käydä aktiivista verkkokeskustelua yrityksen kohderyhmien kanssa.
Opinnäytetyön loppupäätelmä tukee kirjoittajan näkemystä siitä, että markkinoilla on tilaa hyvin toteutetulle matkailusivustolle. Huomattavan monessa kilpailijan sivustossa on internetmarkkinoinnin kannalta nähtävissä isoja puutteita, minkä takia huolellisesti toteutetun ja sisällöltään mielenkiintoisen sivuston tulevaisuuden näkymät ovat positiiviset.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee monipuolisesti internetmarkkinoinnin eri osa-alueita, joihin palveluita myyvän verkkosivuston on syytä kiinnittää huomiota. Suuri osa nettimarkkinoinnista on hakukonemarkkinointia, jonka avulla web-sivustot pyrkivät kasvattamaan näkyvyyttä suosituissa hakukoneissa ja sitä kautta tuomaan sivustoilleen uusia kävijöitä. Lisäksi sosiaalisen median palvelut, kumppanuusverkostot sekä perinteisempi sähköpostimarkkinointi tarjoavat yrityksille erilaisia tapoja haalia uusia asiakkaita ja ylläpitää olemassa olevia asiakassuhteita. Tämän työn teoriaosuus auttaa verkkosivuston ylläpitäjiä ymmärtämään millainen internet on toimintaympäristönä.
Työn toiminnallisessa osuudessa esitellään uudelle matkailusivustolle räätälöity internetmarkkinointisuunnitelma. Suunnitelman avulla uuden sivuston ylläpitäjä voi luoda verkkosivut siten, että ne vastaavat sekä hakukoneiden kriteereihin että ovat käyttäjäystävälliset. Suunnitelman pohjalta rakennetulla matkailusivustolla on paljon potentiaalia nousta hakutulosten ensimmäisille sijoille, vetää puoleensa laadukasta kävijäliikennettä sekä käydä aktiivista verkkokeskustelua yrityksen kohderyhmien kanssa.
Opinnäytetyön loppupäätelmä tukee kirjoittajan näkemystä siitä, että markkinoilla on tilaa hyvin toteutetulle matkailusivustolle. Huomattavan monessa kilpailijan sivustossa on internetmarkkinoinnin kannalta nähtävissä isoja puutteita, minkä takia huolellisesti toteutetun ja sisällöltään mielenkiintoisen sivuston tulevaisuuden näkymät ovat positiiviset.