Hangon matkailun kehittäminen sesongin ulkopuolella liike-matkailun keinoin
Mäkelä, Satu-Johanna (2015)
Mäkelä, Satu-Johanna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412370
Tiivistelmä
Tässä työssä tarkasteltiin Hangon kaupungin matkailun kehittämistä sesongin ulkopuolella. Hanko on merellinen pikkukaupunki Suomen eteläkärjessä, joka vetää matkailijoita puoleensa kesäisin. Kaupungilla on potentiaalia myös ympärivuotiseksi matkailukohteeksi, mutta miten? Työn tavoitteena oli selvittää mikä vetäisi matkalijoita kaupunkiin, myös sesongin ulkopuoella. Työn kohderyhmänä olivat liikematkustajat. Työn toimeksiantajana toimi Hangon kaupungin matkailutoimisto.
Kontekstissä käsitellään liikematkustajan maailmaa sekä Hangon tarjontaa, mahdollisuuksia ja tapahtumia. Lopuksi teoriassa keskitytään kohdebrändäykseen ja markkinointiin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin ryhmähaastattelua, sähköpostikyselyä (heille, jotka eivät päässeet mukaan haastattelutilanteeseen) sekä Webropol-kyselylomaketta. Kohdejoukkona ryhmähaastattelussa sekä sähköpostikyselyssä oli paikallisia yrittäjiä sekä liikematkustajia. Webropol-kyselyn kohderyhmänä olivat travel managerit ympäri Suomea. Sekä haastattelu, että kysely toteutettiin syksyllä 2014.
Lopuksi tutkimustulokset osoittivat, että Hangon matkailutoimistolla on selkeä visio tavoitteiden toteuttamiseksi, joita kehitetään ja toteutetaan jatkuvasti.
Hangon matkailutoimisto voisi hyödyntää paremmin sosiaalista mediaa myynnissä ja markki-noinnissa sekä keskittyä liikematkustajiin sesongin ulkopuolella. Hangon matkailutoimisto voisi yrittää kehittää sesongin ulkopuolista matkustamista esimerkiksi tekemällä tutkimusta kohderyhmästä tai yksinkertaisesti lähettämällä kohderyhmälle lisäinformaatiota Hangon tarjonnasta ja mahdollisuuksista.
Kontekstissä käsitellään liikematkustajan maailmaa sekä Hangon tarjontaa, mahdollisuuksia ja tapahtumia. Lopuksi teoriassa keskitytään kohdebrändäykseen ja markkinointiin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin ryhmähaastattelua, sähköpostikyselyä (heille, jotka eivät päässeet mukaan haastattelutilanteeseen) sekä Webropol-kyselylomaketta. Kohdejoukkona ryhmähaastattelussa sekä sähköpostikyselyssä oli paikallisia yrittäjiä sekä liikematkustajia. Webropol-kyselyn kohderyhmänä olivat travel managerit ympäri Suomea. Sekä haastattelu, että kysely toteutettiin syksyllä 2014.
Lopuksi tutkimustulokset osoittivat, että Hangon matkailutoimistolla on selkeä visio tavoitteiden toteuttamiseksi, joita kehitetään ja toteutetaan jatkuvasti.
Hangon matkailutoimisto voisi hyödyntää paremmin sosiaalista mediaa myynnissä ja markki-noinnissa sekä keskittyä liikematkustajiin sesongin ulkopuolella. Hangon matkailutoimisto voisi yrittää kehittää sesongin ulkopuolista matkustamista esimerkiksi tekemällä tutkimusta kohderyhmästä tai yksinkertaisesti lähettämällä kohderyhmälle lisäinformaatiota Hangon tarjonnasta ja mahdollisuuksista.