Paro-hyljerobotti erityislasten tukena
Junnila, Anna; Skantsi, Noora (2015)
Junnila, Anna
Skantsi, Noora
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412379
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412379
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tämän tarkoituksena oli tutkia erityislasten käyttäytymistä Paro-hyljerobotin kanssa. Aihe valikoitui keväällä 2014, jolloin idea tuli Tehy-lehden kautta. Yhteistyökumppaneina toimi Hämeenlinnan Saaristenkoulu ja Koti-hanke. Opinnäytetyö ei ole tilattu työ.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada uuttaa tietoa siitä, miten hyljerobotti voi tukea erityislapsia. Tarkoituksena oli myös löytää uusia jatkotutkimusehdotuksia aiheeseen. Aihetta on Suomessa tutkittu vielä vähän ja aiheeseen liittyviä opinnäytetöitä on kaikkinaan vain kaksi.
Hyljerobotti oli käytössä kuusi viikkoa Saaristen koulun erityisryhmässä, jossa hyljerobotin ja lasten toimintaa videoitiin. Ryhmästä valikoitui neljä lasta, joita havainnoitiin ja analysoitiin.
Työn teoreettiseen viitekehyksen kirjoittamiseen käytettiin hyödyksi kirjallisuutta sekä suomen että englannin kielisiä tutkimuksia ja julkaisuja. Työssä käytettiin myös hyödyksi internetistä löydettyä tietoa. Opinnäytetyössä käytettiin hyödyksi voimauttavaa vuorovaikutusta sekä OIVA menetelmää, joista työssä kerrotaan paremmin.
Tutkimuksessa analysoitiin videokuvaa. Analysoinnin perusteella saatiin tutkimustulokset. Hyljerobotin käytöstä erityislasten parissa saatiin positiivisia tuloksia. Päätuloksena on, että erityislapset hyötyvät hyljerobotista vuorovaikutuksen sekä aistien tukena.
Toivottavasti aihetta tutkitaan vielä enemmän ja laajemmin erilaisissa yksilö – ja ryhmätilanteissa. Hoivateknologialla on tulevaisuudessa hyvä näkymä sekä mahdollisuudet.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada uuttaa tietoa siitä, miten hyljerobotti voi tukea erityislapsia. Tarkoituksena oli myös löytää uusia jatkotutkimusehdotuksia aiheeseen. Aihetta on Suomessa tutkittu vielä vähän ja aiheeseen liittyviä opinnäytetöitä on kaikkinaan vain kaksi.
Hyljerobotti oli käytössä kuusi viikkoa Saaristen koulun erityisryhmässä, jossa hyljerobotin ja lasten toimintaa videoitiin. Ryhmästä valikoitui neljä lasta, joita havainnoitiin ja analysoitiin.
Työn teoreettiseen viitekehyksen kirjoittamiseen käytettiin hyödyksi kirjallisuutta sekä suomen että englannin kielisiä tutkimuksia ja julkaisuja. Työssä käytettiin myös hyödyksi internetistä löydettyä tietoa. Opinnäytetyössä käytettiin hyödyksi voimauttavaa vuorovaikutusta sekä OIVA menetelmää, joista työssä kerrotaan paremmin.
Tutkimuksessa analysoitiin videokuvaa. Analysoinnin perusteella saatiin tutkimustulokset. Hyljerobotin käytöstä erityislasten parissa saatiin positiivisia tuloksia. Päätuloksena on, että erityislapset hyötyvät hyljerobotista vuorovaikutuksen sekä aistien tukena.
Toivottavasti aihetta tutkitaan vielä enemmän ja laajemmin erilaisissa yksilö – ja ryhmätilanteissa. Hoivateknologialla on tulevaisuudessa hyvä näkymä sekä mahdollisuudet.