Inframallipohjainen koneohjaus laadunvarmistuksen työkaluna
Helin, Toni (2015)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412381
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412381
Tiivistelmä
Tietotekniikan, laitteiden ja järjestelmien nopea kehittyminen ovat saaneet aikaan suuren muutoksen konservatiivisena pidetyn infrastruktuurirakentamisen parissa. Työtä tehdään yhä enenevässä määrin automaatiota ja viimeisintä suunnittelu- ja mittaustekniikkaa hyödyntäen. Mallipohjainen suunnittelu ja koneautomaation hyödyntäminen infrastruktuurin rakentamisessa ovat yleistyneet ja pilottikohteita on toteutettu vuosi vuodelta enemmän. Näin on kerätty kokemuksia uusien tekniikoiden käytöstä, opittu niiden käyttöä ja kehitetty infra-alaa eteenpäin. Samalla perinteisemmistä tavoista toteuttaa hankkeita on vähitellen alettu luopumaan.
Tämä opinnäytetyö tehtiin Liikenneviraston Hankkeet -toimialalle osaksi Tilaajan laadunhallinnan ja toimitusketjun laaduntuottokyvyn kehittäminen -projektia. Tavoitteena oli selvittää inframallipohjaisen koneohjauksen käytön riskejä ja hyötyjä laadunvarmistuksen työkaluna.
Opinnäytetyö toteutettiin keräämällä taustatietoa Liikennevirastosta, infran mallintamisesta, laadun määrittelystä, koneohjauksesta ja VT5 Mikkelin kohta – hankkeesta pääosin erilaisista julkaisuista, asiakirjoista, diplomitöistä ja väitös-kirjoista. Taustatiedon kartoittamisen jälkeen tehtiin sähköpostitse kyselytutkimus, jonka avulla kartoitettiin kokemuksia ja näkemyksiä inframallipohjaisen koneohjauksen käytöstä laadunvarmistuksessa.
Työn lopputuloksena syntyi käsitys, että inframallipohjainen koneohjaus on myönteinen asia kaikille infrahankkeissa toimiville osapuolille. Hyötyjä havaittiin runsaasti. Kehittämistä tarvetta havaittiin olevan etenkin sen suhteen, miten jatkossa kerätty data tallennetaan ja arkistoidaan sekä miten hankinta-asiakirjoissa huomioidaan koneohjauksen ja mallinnuksen käyttö. Työssä havaittiin myös tarve edelleen edistää avoimien tiedostomuotojen käyttöä sekä edelleen kehittää jo käytössä olevia järjestelmiä ja niiden tarkkuutta ja havainnollisuutta. Myös mittausdatan entistäkin ajantasaisempi toimittaminen tilaajalle havaittiin tärkeäksi.
Tämä opinnäytetyö tehtiin Liikenneviraston Hankkeet -toimialalle osaksi Tilaajan laadunhallinnan ja toimitusketjun laaduntuottokyvyn kehittäminen -projektia. Tavoitteena oli selvittää inframallipohjaisen koneohjauksen käytön riskejä ja hyötyjä laadunvarmistuksen työkaluna.
Opinnäytetyö toteutettiin keräämällä taustatietoa Liikennevirastosta, infran mallintamisesta, laadun määrittelystä, koneohjauksesta ja VT5 Mikkelin kohta – hankkeesta pääosin erilaisista julkaisuista, asiakirjoista, diplomitöistä ja väitös-kirjoista. Taustatiedon kartoittamisen jälkeen tehtiin sähköpostitse kyselytutkimus, jonka avulla kartoitettiin kokemuksia ja näkemyksiä inframallipohjaisen koneohjauksen käytöstä laadunvarmistuksessa.
Työn lopputuloksena syntyi käsitys, että inframallipohjainen koneohjaus on myönteinen asia kaikille infrahankkeissa toimiville osapuolille. Hyötyjä havaittiin runsaasti. Kehittämistä tarvetta havaittiin olevan etenkin sen suhteen, miten jatkossa kerätty data tallennetaan ja arkistoidaan sekä miten hankinta-asiakirjoissa huomioidaan koneohjauksen ja mallinnuksen käyttö. Työssä havaittiin myös tarve edelleen edistää avoimien tiedostomuotojen käyttöä sekä edelleen kehittää jo käytössä olevia järjestelmiä ja niiden tarkkuutta ja havainnollisuutta. Myös mittausdatan entistäkin ajantasaisempi toimittaminen tilaajalle havaittiin tärkeäksi.