Tietämyskannan luominen – Case Barona ICT Services Poland : Creating a Knowledge Base – A Case Study of Barona ICT Services Poland
Viitanen, Sameli; Hansén, Miro-Matias (2015)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Viitanen, Sameli
Hansén, Miro-Matias
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412393
Tiivistelmä
Tieto on aina ollut tärkeää työntekijöille alasta riippumatta. Tieto auttaa ammattitaidon ylläpidossa ja työn yleisessä sujuvuudessa. Nykyään monessa yrityksessä työntekijöillä on apu-
naan tietämyskantoja, joiden avulla koottua tietoa voidaan etsiä nopeasti ja mahdollisimman vaivattomasti. Varsinkin IT-alalla erilaisten tietämyskantojen käyttö on hyvin keskeistä, sillä useat työtehtävät vaativat niin paljon erilaista tietoa tai tietotaitoa että yksilön on lähes mahdotonta muistaa kaikkea tarvitsemaansa tietoa.
Tässä opinnäytetyössä keskitytään tietämyskannan luomiseen, käyttöön, teoriaan ja ylläpidon eri menettelytapoihin ja käyttöohjeisiin. Tavoitteena on ollut löytää sopivin tietämyskanta Barona ICT Services Polandille. Menetelminä on käytetty perinteistä benchmarking-tutkimusmenetelmää sekä havainnointia. Baronan haluama tietämyskanta tulee uusien sekä vanhojen työntekijöiden käyttöön ja toimii niin ohjekokoelmana kuin myös perehdytystyökaluna työntekijöille. Opinnäytetön tehtävänä on ollut löytää paras mahdollinen ratkaisu, joka tarjoaisi hyvän pohjan Baronalle työstettäväksi. Tässä opinnäytetyössä ei perehdytä laajalti tietämyskannan sisältöön, vaan tietämyskannan rakenteeseen ja uokattavuuteen.
Tietämyskantaa lähdettiin rakentamaan vertailemalla eri tietämyskanta-alustoja, olemassa olevia tietämyskantoja, sekä opinnäytetyön tekijöiden oman kokemuksen perusteella heidän
ollessaan töissä Barona ICT Services Polandilla.
Opinnäytetyön tuotoksena on tämä raportti, itse tietämyskanta sekä käyttöohjeet. Tietämyskanta on toteutettu TiddlyWiki-alustalle ja nimeksi tuli BaronaKB, Barona Knowledge Base.
naan tietämyskantoja, joiden avulla koottua tietoa voidaan etsiä nopeasti ja mahdollisimman vaivattomasti. Varsinkin IT-alalla erilaisten tietämyskantojen käyttö on hyvin keskeistä, sillä useat työtehtävät vaativat niin paljon erilaista tietoa tai tietotaitoa että yksilön on lähes mahdotonta muistaa kaikkea tarvitsemaansa tietoa.
Tässä opinnäytetyössä keskitytään tietämyskannan luomiseen, käyttöön, teoriaan ja ylläpidon eri menettelytapoihin ja käyttöohjeisiin. Tavoitteena on ollut löytää sopivin tietämyskanta Barona ICT Services Polandille. Menetelminä on käytetty perinteistä benchmarking-tutkimusmenetelmää sekä havainnointia. Baronan haluama tietämyskanta tulee uusien sekä vanhojen työntekijöiden käyttöön ja toimii niin ohjekokoelmana kuin myös perehdytystyökaluna työntekijöille. Opinnäytetön tehtävänä on ollut löytää paras mahdollinen ratkaisu, joka tarjoaisi hyvän pohjan Baronalle työstettäväksi. Tässä opinnäytetyössä ei perehdytä laajalti tietämyskannan sisältöön, vaan tietämyskannan rakenteeseen ja uokattavuuteen.
Tietämyskantaa lähdettiin rakentamaan vertailemalla eri tietämyskanta-alustoja, olemassa olevia tietämyskantoja, sekä opinnäytetyön tekijöiden oman kokemuksen perusteella heidän
ollessaan töissä Barona ICT Services Polandilla.
Opinnäytetyön tuotoksena on tämä raportti, itse tietämyskanta sekä käyttöohjeet. Tietämyskanta on toteutettu TiddlyWiki-alustalle ja nimeksi tuli BaronaKB, Barona Knowledge Base.