Mitä digimarkkinoinnin kanavaa Laurea-ammattikorkeakoulun tulisi käyttää Venäjällä?
Koivisto, Lari (2015)
Koivisto, Lari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312131
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312131
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on Laurea-ammattikorkeakoulun markkinointiosaston toimeksiantama. Opinnäytetyössä käydään läpi, miten Laureaa voitaisiin digitaalisesti markkinoida Venäjällä. Opinnäytetyössä selvitetään, mitä digimarkkinoinnin kanavaa Laurean tulisi käyttää tavoittaakseen kohderyhmä ja mitä kanavaa pitin kohderyhmä tavoittaa Laurean. Onko Laurealla tarvetta käyttää venäläisiä digimarkkinoinnin kanavia vai riittävätkö länsimaalaiset digimarkkinoinnin kanavat tavoittamaan kohdeyleisön tarvittavan hyvin? Onko englanti riittävä kieli markkinoidessa Laureaa Venäjällä vai tulisiko Laurean tehdä osa markkinoinnistaan venäjäksi?
Lisäksi opinnäytetyössä laaditaan selvä suunnitelma siitä, miten toteutetaan onnistuneesti digimarkkinointi Venäjällä. Tarkoituksena on pystyä lisäämään venäläisten tai venäjänkielisten opiskelijoiden määrää Laureassa.
Laurea käyttää Googlen AdWords-alustaa hakukonemarkkinoinnissa. Sosiaalisen median päämarkkinointikanavana Laurea käyttää Facebookia. Venäjällä on jokaisesta länsimaalaisesta digimarkkinoinnin kanavasta oma versionsa. Opinnäytetyössä verrataan hakukonemarkkinoinnissa länsimaa-laista Googlea ja venäläistä Yandexia. Sosiaalisessa mediassa verrataan Facebookia venäläiseen VKontakteen.
Opinnäytetyö aloitettiin selvittämällä lähtötilanne kyselyn avulla. Kyselyllä haluttiin selvittää kohderyhmän digimarkkinointikanavien käyttöä asettamalla länsimaalaiset ja venäläiset kanavat vastakkain. Kyselyssä kysyttiin venäläiseltä kohdeyleisöltä, kumpaa hakukonetta he käyttävät etsiessään tietoa, Googlea vai Yandexia. Lisäksi kysyttiin, käyttävätkö he hakukielenään englantia vai venäjää. Sama asettelu tehtiin Facebookin ja VKontakten kanssa ja selvitettiin, käyttääkö kohdeyleisö kumpaakaan sosiaalisen median muotoa etsiessään tietoa ulkomaalaisesta korkeakoulusta. Huomaako kohdeyleisö edes mainoksia sosiaalisessa mediassa? Kyselystä ilmenneestä tuloksista ehkä tärkein koskee kuitenkin hakusanoja, joita kohdeyleisö käyttää etsiessään tietoa ulkomaalaisista korkeakouluista.
Kysely suoritettiin kahdella eri tavalla kohderyhmään kuuluvilla henkilöillä. Ensinmäinen oli paperikysely, joka jaettiiin kohdeyleisölle Study in Finland-tapahtumassa Suomen suurlähetystössä Pietarissa. Toinen osa kyselystä tehtiin internetin välityksellä. Yhteensä kyselyyn vastasi 171 venäläistä nuorta ja nuorta aikuista.
Kyselystä saaduista tuloksista voidaan päätellä, että länsimaalaisen median kanavat ja englanti kielenä ovat riittävät venäläisen kohderyhmän saavuttamiseksi, koska nuoret venäläiset ovat tottuneet käyttämään näitä kanavia ja englannin kieltä internetissä.
Lisäksi opinnäytetyössä laaditaan selvä suunnitelma siitä, miten toteutetaan onnistuneesti digimarkkinointi Venäjällä. Tarkoituksena on pystyä lisäämään venäläisten tai venäjänkielisten opiskelijoiden määrää Laureassa.
Laurea käyttää Googlen AdWords-alustaa hakukonemarkkinoinnissa. Sosiaalisen median päämarkkinointikanavana Laurea käyttää Facebookia. Venäjällä on jokaisesta länsimaalaisesta digimarkkinoinnin kanavasta oma versionsa. Opinnäytetyössä verrataan hakukonemarkkinoinnissa länsimaa-laista Googlea ja venäläistä Yandexia. Sosiaalisessa mediassa verrataan Facebookia venäläiseen VKontakteen.
Opinnäytetyö aloitettiin selvittämällä lähtötilanne kyselyn avulla. Kyselyllä haluttiin selvittää kohderyhmän digimarkkinointikanavien käyttöä asettamalla länsimaalaiset ja venäläiset kanavat vastakkain. Kyselyssä kysyttiin venäläiseltä kohdeyleisöltä, kumpaa hakukonetta he käyttävät etsiessään tietoa, Googlea vai Yandexia. Lisäksi kysyttiin, käyttävätkö he hakukielenään englantia vai venäjää. Sama asettelu tehtiin Facebookin ja VKontakten kanssa ja selvitettiin, käyttääkö kohdeyleisö kumpaakaan sosiaalisen median muotoa etsiessään tietoa ulkomaalaisesta korkeakoulusta. Huomaako kohdeyleisö edes mainoksia sosiaalisessa mediassa? Kyselystä ilmenneestä tuloksista ehkä tärkein koskee kuitenkin hakusanoja, joita kohdeyleisö käyttää etsiessään tietoa ulkomaalaisista korkeakouluista.
Kysely suoritettiin kahdella eri tavalla kohderyhmään kuuluvilla henkilöillä. Ensinmäinen oli paperikysely, joka jaettiiin kohdeyleisölle Study in Finland-tapahtumassa Suomen suurlähetystössä Pietarissa. Toinen osa kyselystä tehtiin internetin välityksellä. Yhteensä kyselyyn vastasi 171 venäläistä nuorta ja nuorta aikuista.
Kyselystä saaduista tuloksista voidaan päätellä, että länsimaalaisen median kanavat ja englanti kielenä ovat riittävät venäläisen kohderyhmän saavuttamiseksi, koska nuoret venäläiset ovat tottuneet käyttämään näitä kanavia ja englannin kieltä internetissä.