Från teori till praktik : Simuleringsövningar i psykiatrisk vård
Blomberg, Anders (2015)
Blomberg, Anders
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060212030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060212030
Tiivistelmä
Utbildning av vårdare inom psykiatri med hjälp av simuleringsövningar har använts marginellt fastän simulering inom vårdlära har funnits redan från 1960-talet. Det fanns redan i början belägg för att psykiatrin skulle vara det vårdområde som skulle ha utvecklats först inom simulering eftersom simulering är en inlärningsmetod för att tryggt kunna öva sådant som annars är omöjligt, eller etiskt oacceptabelt. Med simulering försöker man återskapa en realistisk bild av en händelse eller ett händelseförlopp genom vilken man sedan skall lära sig något, öva sitt eget agerande, eller genomgå en upplevelse för att lättare vänja sig. Simulering har blivit allt viktigare för att öka de praktiska färdigheterna hos nyutexaminerade vårdare. I detta examensarbete utfördes det en litteraturöversikt för att ta fram den kunskap som finns inom området från tidigare. I detta arbete presenterades forskning om simuleringsövningar som gjorts inom psykiatri eller undervisning för vårdare som arbetar inom psykiatri. Därtill presenterades nuläget vid Arcada i form av en granskning utav studieplanerna för diverse kurser som hade psykiatri som ett delområde. Utifrån detta gavs en eventuell rekommendation om passande övnings-uppgifter för att utveckla undervisningen i psykiatri vid Arcada. Det är av vikt att öka kunnandet inom simulering av psykiatrisk vårdlära. Övningarna som är uppgjorda för detta arbete kan användas som grund för vidare utveckling. I min forskning har jag kommit fram till att det behövs simuleringsövningar inom utbildning av vårdare och att dessa övningar borde vara så realistiska som möjligt. Training of nurses in psychiatry with simulation exercises have been marginally although simulation in healthcare learning has existed since the 1960s. There was already in early time evidence that psychiatry would be the care area that would have been developed first in simulation, because simulation is a learning method in order to safely practice the things that are otherwise impossible or ethically unacceptable. With the simulation are trying to recreate a realistic picture of an event or sequence of events by which you then must learn, practice their own actions or undergo the experience to make it easier to get used to. Simulation has become increasingly important to increase the practical skills out of graduate nurses. In this thesis was performed a literature search in order to develop the knowledge available in the area from before. This work was presented research on simulation exercises undertaken in psychiatry or during playback for careers who work in psychiatry. In addition, presented the current situation at the Arcada in the form of an examination out of curriculum for various courses that had psychiatry as a branch, and that it was based on a recommendation about suitable exercises for developing the teaching of psychiatry at Arcada. It is important to increase the expertise in the simulation of psychiatric care to learn. The exercises that are made up for this work can be used as a basis for further development. In my research, I have concluded that the need for simulation exercises in the education of nurses and that they should be as realistic as possible.