Tauon paikka : Palvelun arvolupaus ja näyttö hyödyistä - Case OmaTauko
Kropsu, Riikka (2015)
Kropsu, Riikka
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412457
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412457
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona työhyvinvoinnin palveluja kehittävälle yritykselle. Opinnäytetyöstä on tehty kaksi eri versiota, joista yksityiskohtaisempi versio on vain yrityksen käyttöön. Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää yrityksen OmaTauko-palvelun arvolupausta eteenpäin ja hankkia arvolupauksen todentamiseksi todisteita.
Johdannossa esitellään työn taustat, ajankohtaisuus ja tutkimuskohde, OmaTauko-palvelu. Työn teoriaosuudessa määritellään arvolupaus ja käydään sen kehittämiseen liit-tyviä olennaisia termejä. Arvolupauksen kehittämistä lähestytään kahdesta eri näkökul-masta. Tärkeimmiksi malleiksi nousevat OEH-analyysi ja arvolupauksen rakentamisen nelikenttämalli. Teorian viitekehykseen liitetään myös työhyvinvointi, koska se liittyy OmaTauko-sovelluksen taustaan ja arvolupauksen todentamiseen.
Lähestymistapana on tapaustutkimus, jossa kannattaakin lähestyä tutkimusongelmaa useammasta eri näkökulmasta. Tutkimustyö tehtiin käyttäen sekä kvantitatiivisia, että kvalita-tiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselytutkimusta, liikkuvuus- ja lihastestejä, haastatteluja ja ryhmäkeskusteluja, havainnointia ja kilpailija-analyysia. Tutkimustyötä tehtiin ja aineistoa palvelun beta-testaajana toimineessa yrityksessä kerättiin syksystä 2013 syksyyn 2014. Tutkimustulokset eivät antaneet kaikille alustavan arvolupauksen väitteille tukea, mutta tukivat kuitenkin oikeaan suuntaan ja auttoivat arvolupauksen ja itse palvelun kehityksessä.
Kerätyt tulokset ja kehitetyt arvolupaukset eri asiakasryhmille ovat mukana opinnäyte-työssä.
Johdannossa esitellään työn taustat, ajankohtaisuus ja tutkimuskohde, OmaTauko-palvelu. Työn teoriaosuudessa määritellään arvolupaus ja käydään sen kehittämiseen liit-tyviä olennaisia termejä. Arvolupauksen kehittämistä lähestytään kahdesta eri näkökul-masta. Tärkeimmiksi malleiksi nousevat OEH-analyysi ja arvolupauksen rakentamisen nelikenttämalli. Teorian viitekehykseen liitetään myös työhyvinvointi, koska se liittyy OmaTauko-sovelluksen taustaan ja arvolupauksen todentamiseen.
Lähestymistapana on tapaustutkimus, jossa kannattaakin lähestyä tutkimusongelmaa useammasta eri näkökulmasta. Tutkimustyö tehtiin käyttäen sekä kvantitatiivisia, että kvalita-tiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselytutkimusta, liikkuvuus- ja lihastestejä, haastatteluja ja ryhmäkeskusteluja, havainnointia ja kilpailija-analyysia. Tutkimustyötä tehtiin ja aineistoa palvelun beta-testaajana toimineessa yrityksessä kerättiin syksystä 2013 syksyyn 2014. Tutkimustulokset eivät antaneet kaikille alustavan arvolupauksen väitteille tukea, mutta tukivat kuitenkin oikeaan suuntaan ja auttoivat arvolupauksen ja itse palvelun kehityksessä.
Kerätyt tulokset ja kehitetyt arvolupaukset eri asiakasryhmille ovat mukana opinnäyte-työssä.