Nuorten aikuisten käyttäytyminen ja suhtautuminen markkinoinointiin Snapchat- pikaviestipalvelussa
Kuusila, Noora (2015)
Kuusila, Noora
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412459
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia nuorten aikuisten käyttäytymistä ja suhtautumista markkinointiin Snapchat-pikaviestipalvelussa. Opinnäytetyö on toteutettu osana Laurea-ammattikorkeakoulun ja Kurio Oy:n yhteistyöprojektia. Yhteistyöprojektin tarkoituksena on tuottaa uutta tietoa kotimaisen kuluttajan käyttäytymisestä digitaalisen median kanavissa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on olla hyödyksi yrityksille, jotka suunnittelevat Snapchatin hyödyntämistä markkinoinnissaan.
Teoreettisessa viitekehyksessä kuvataan digitaalista ympäristöä viestinvälityksessä, motivaatiotekijöitä sosiaalisessa mediassa ja vuorovaikutussuhteen tärkeyttä markkinointiviestinnässä. Teoriaosuudessa kerrotaan myös Snapchat ohjelman käytöstä ja käyttäjistä.
Tehty tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineistonhankinnassa hyödynnettiin teemahaastattelua ja eläytymismenetelmiä. Tutkimusta varten haastateltiin kahdeksaa suomalaista pääkaupunkiseudulla asuvaa nuorta aikuista. Kaikki haastateltavat käyttivät Snapchattia viestinvälityksessään. Haastattelussa selvitettiin käyttäjien käytön motiiveja, käyttötilanteita ja mielipiteitä markkinoinnista Snapchat-pikaviestipalvelussa.
Tutkimustulosten perusteella nuoret aikuiset käyttävät Snapchattia ollakseen yhteydessä entuudestaan tuntemiensa kavereidensa kanssa. Snapchatin käyttö oli monella päivittäistä. Snapchat koettiin ennemmin henkilökohtaiseksi pikaviestipalveluksi kuin sosiaalisen median kanavaksi. Avoimeen sosiaaliseen mediaan tehdyt julkaisut olivat vähentyneet monella. Suhtautuminen markkinointiin Snapchatissa jakautui haastateltavien välillä. Julkisuuden henkilöiden ja kiinnostavien yksityishenkilöiden seuraaminen Snapchatissa herätti enemmän kiinnostusta kuin yritysten.
Teoreettisessa viitekehyksessä kuvataan digitaalista ympäristöä viestinvälityksessä, motivaatiotekijöitä sosiaalisessa mediassa ja vuorovaikutussuhteen tärkeyttä markkinointiviestinnässä. Teoriaosuudessa kerrotaan myös Snapchat ohjelman käytöstä ja käyttäjistä.
Tehty tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineistonhankinnassa hyödynnettiin teemahaastattelua ja eläytymismenetelmiä. Tutkimusta varten haastateltiin kahdeksaa suomalaista pääkaupunkiseudulla asuvaa nuorta aikuista. Kaikki haastateltavat käyttivät Snapchattia viestinvälityksessään. Haastattelussa selvitettiin käyttäjien käytön motiiveja, käyttötilanteita ja mielipiteitä markkinoinnista Snapchat-pikaviestipalvelussa.
Tutkimustulosten perusteella nuoret aikuiset käyttävät Snapchattia ollakseen yhteydessä entuudestaan tuntemiensa kavereidensa kanssa. Snapchatin käyttö oli monella päivittäistä. Snapchat koettiin ennemmin henkilökohtaiseksi pikaviestipalveluksi kuin sosiaalisen median kanavaksi. Avoimeen sosiaaliseen mediaan tehdyt julkaisut olivat vähentyneet monella. Suhtautuminen markkinointiin Snapchatissa jakautui haastateltavien välillä. Julkisuuden henkilöiden ja kiinnostavien yksityishenkilöiden seuraaminen Snapchatissa herätti enemmän kiinnostusta kuin yritysten.