Yhteiskuntavastuuraportointi Case: SSM-ketju
Laustela, Ville (2015)
Laustela, Ville
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503233459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503233459
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä toteutetaan ohjeistukset yhteiskuntavastuuraporttiin SSM-ketjulle ympäristövastuun sekä sosiaalisen vastuun osalta. Ohjeistuksien mukaan SSM-ketju voi toteuttaaa tulevaisuudessa jatkuvaa yhteiskuntavastuuraportointia. Opinnäytetyössä raportoidaan osa ympäristövastuun ja sosiaalisen vastuun kohdista Helsingin Jakelu-Expert Oy:n näkökannalta. Helsingin Jakelu-Expert Oy on yksi SSM-ketjuun kuuluvasta 52:sta yrityksestä.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla sekä benchmarking-menetelmällä. Benchmarking-menetelmän kohdeyritykset olivat Itella sekä Kesko. Itella on SSM-ketjun pääkilpailija ja Kesko on yksi tärkeimmistä asiakkaista.
Tuloksista selvisi, että SSM-ketjun yhteiskuntavastuuraportin tulisi olla lyhyt ja tiivis. Yhteiskuntavastuuraportin visuaalisuus on myös tärkeässä roolissa. Julkaisukanava raportille tulisi olemaan SSM-ketjun Internet-sivut. Myös erilaisten mittarien, kuten hiilidioksidipäästöjen, luominen olisi tärkeässä roolissa yhteiskuntavastuuraportissa.
Opinnäytetyössä on perehdytty yrityksen ympäristövastuuseen ja sosiaaliseen vastuuseen ja selvitetty keskeiset raportoitavat asiat. Ympäristövastuuosiosta on raportoitu kierrätyksen määrät yrityksen keskeisimpien materiaalien osalta. Näitä ovat muovi, kartonki, sanomalehti- sekä sekapaperi. Myös sähkön kulutus on raportoitu. Opinnäytetyössä rakennettiin myös kaksi hiilidioksidimittaria kuljetuksen CO2-päästöille. Sosiaalisen vastuun osalta on paneuduttu Helsingin Jakelu-Expert Oy:n työntekijöiden määrään, mainosten jakajien koulutukseen, laadunvalvontaan sekä virkitystoimintaan.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla sekä benchmarking-menetelmällä. Benchmarking-menetelmän kohdeyritykset olivat Itella sekä Kesko. Itella on SSM-ketjun pääkilpailija ja Kesko on yksi tärkeimmistä asiakkaista.
Tuloksista selvisi, että SSM-ketjun yhteiskuntavastuuraportin tulisi olla lyhyt ja tiivis. Yhteiskuntavastuuraportin visuaalisuus on myös tärkeässä roolissa. Julkaisukanava raportille tulisi olemaan SSM-ketjun Internet-sivut. Myös erilaisten mittarien, kuten hiilidioksidipäästöjen, luominen olisi tärkeässä roolissa yhteiskuntavastuuraportissa.
Opinnäytetyössä on perehdytty yrityksen ympäristövastuuseen ja sosiaaliseen vastuuseen ja selvitetty keskeiset raportoitavat asiat. Ympäristövastuuosiosta on raportoitu kierrätyksen määrät yrityksen keskeisimpien materiaalien osalta. Näitä ovat muovi, kartonki, sanomalehti- sekä sekapaperi. Myös sähkön kulutus on raportoitu. Opinnäytetyössä rakennettiin myös kaksi hiilidioksidimittaria kuljetuksen CO2-päästöille. Sosiaalisen vastuun osalta on paneuduttu Helsingin Jakelu-Expert Oy:n työntekijöiden määrään, mainosten jakajien koulutukseen, laadunvalvontaan sekä virkitystoimintaan.