Rekrytointi henkilöstöpalvelualan yrityksen avulla : case: Go On Lahti
Huovila, Pauliina; Kokkola, Henriikka (2015)
Huovila, Pauliina
Kokkola, Henriikka
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412426
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on antaa mahdollisimman kattava kuva siitä, minkälainen rooli henkilöstöpalvelualan yrityksellä on rekrytointiprosessissa. Työssä selvitetään, millaisia etuja ja haasteita henkilöstöpalveluyrityksen käyttö voi rekrytointiin tuoda, ja miten toimeksiantajayritys voi kehittää omaa rekrytointiprosessiaan. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Go On Lahdelle, joka voi hyödyntää työn tuloksia toiminnassaan ja rekrytointiprosessinsa kehittämisessä.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään rekrytointia osana yrityksen toimintaa. Aiheina ovat työnantajamielikuva, rekrytoinnin merkitys yritykselle, rekrytoinnin kustannukset ja suurimmat haasteet sekä rekrytointiin liittyvä lainsäädäntö. Lisäksi käsitellään henkilöstöpalvelualan yrityksen hyödyntämistä rekrytointiprosessissa. Teoreettisessa osuudessa myös kuvataan toimeksiantajan rekrytointiprosessi vaiheittain.
Työ toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Tutkimusta varten haastateltiin toimeksiantajayrityksen asiakkaita, rekrytoituja työntekijöitä ja työnhakijoita. Haastattelututkimuksessa keskityttiin henkilöiden omiin näkemyksiin ja kokemuksiin henkilöstöpalvelualan yrityksen käytöstä rekrytoinnissa.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että sekä työnantajan että työntekijän näkökulmasta henkilöstöpalvelualan käyttö helpottaa ja nopeuttaa rekrytointiprosessia. Tutkimustulosten kautta etuihin voidaan laskea henkilöstöpalvelualan yrityksen ammattitaito hoitaa rekrytointi nopeasti ja luotettavasti. Henkilöstöpalvelualan hoitamassa rekrytoinnissa sekä työnhakijoille että asiakkaille oli hyvin tärkeää, että rekrytoija tuntee heidät ja heidän tarpeensa mahdollisimman hyvin.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään rekrytointia osana yrityksen toimintaa. Aiheina ovat työnantajamielikuva, rekrytoinnin merkitys yritykselle, rekrytoinnin kustannukset ja suurimmat haasteet sekä rekrytointiin liittyvä lainsäädäntö. Lisäksi käsitellään henkilöstöpalvelualan yrityksen hyödyntämistä rekrytointiprosessissa. Teoreettisessa osuudessa myös kuvataan toimeksiantajan rekrytointiprosessi vaiheittain.
Työ toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Tutkimusta varten haastateltiin toimeksiantajayrityksen asiakkaita, rekrytoituja työntekijöitä ja työnhakijoita. Haastattelututkimuksessa keskityttiin henkilöiden omiin näkemyksiin ja kokemuksiin henkilöstöpalvelualan yrityksen käytöstä rekrytoinnissa.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että sekä työnantajan että työntekijän näkökulmasta henkilöstöpalvelualan käyttö helpottaa ja nopeuttaa rekrytointiprosessia. Tutkimustulosten kautta etuihin voidaan laskea henkilöstöpalvelualan yrityksen ammattitaito hoitaa rekrytointi nopeasti ja luotettavasti. Henkilöstöpalvelualan hoitamassa rekrytoinnissa sekä työnhakijoille että asiakkaille oli hyvin tärkeää, että rekrytoija tuntee heidät ja heidän tarpeensa mahdollisimman hyvin.