Suomalaisten hyvinvointimatkailutuotteiden asiakaspotentiaali Pietarissa. : Suomen kielen opiskelijoiden kiinnostus hyvinvointimatkailuun.
Vanchinova, Ekaterina (2015)
Vanchinova, Ekaterina
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060512623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060512623
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli määritellä suomalaisten hyvinvointimatkailutuotteiden potentiaalia Pietarissa asuvien ja
Suomesta kiinnostuneiden ryhmässä. Työn tarkoituksena oli selvittää, mikä on suomalaisen hyvinvointimatkailuyrityksen Pietarissa asuvan ja Suomesta kiinnostuneen potentiaalisen asiakkaan maksuvalmius tällä hetkellä, mitkä ovat hänen mieltymyksensä hyvinvointituotteiden suhteen, sekä mitkä ovat asiakkaan mielestä tärkeät kanavat, joiden kautta hän etsisi tietoa matkailualan yrityksistä ja niiden tuotteista.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli ”Eräjärven Eerola - Ruokailu-, majoitus- ja juhlapalvelut”, joka järjestää erilaisia juhlia ja tapahtumia, teematilaisuuksia ja sukukokouksia. Toimeksiantaja haluaa järjestää kesän 2015 tuotteiden
lisäksi hyvinvointimatkailutuotteita, jotka olisi suunnattu muun muassa venäläisille turisteille. Tätä varten toimeksiantajan on tunnistettava kohdeasiakkaat ja heidän tarpeensa ennen uuden tuotteen markkinoille tuomista.
Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin ensi kyselyä ja sitten haastattelua. Määrällisen kyselyn lomakkeet jaettiin Pietarin
Nordic School -kielikurssilla suomen kieltä opiskeleville. Kohderyhmäksi valittiin mainitut vastaajat, koska heillä on
selvä kiinnostus Suomea kohtaan. Täytettyjä kyselylomakkeita saatiin 100 kappaletta. Toisena menetelmänä työssä käytettiin laadullista tutkimusta. Samasta edellä mainitusta ryhmästä haastateltiin 11 henkilöä. Haastattelujen tarkoituksena oli saada syventävää tietoa ja kerätä uusia ideoita hyvinvointimatkailutuotteista. Tutkimus toteutettiin
huhtikuussa 2015.
Tutkimus osoitti, että tiedonantajat tietävät melko vähän suomalaisista hyvinvointimatkailutuotteista. Heistä paras
tapa hankkia suomalaisia matkailutuotteita on varata tai ostaa ne suoraan matkakohteesta, yleisin kanava tiedon hakuun matkailuyrityksen palveluista on Google-hakukone. Suosittuja tuotteita ovat spa-hoidot ja kylpylä, hieronta, sauna, ohjatut liikuntapalvelut ja kalastus. Sopiva kesto hyvinvointilomalle on viisi päivää. Maksuvalmius yhdeksi päiväksi on alle 150 euroa, sisältäen majoituksen, ruoan ja ainakin yhden hyvinvointipalvelun.
Tutkimuksen tuoma tieto auttaa yrittäjää hyvinvointituotteita suunnitellessa kiinnittämään huomiota siihen, mistä tuotteista olisi eniten kysyntää ja minkä kanavien kautta on tarpeen markkinoida hyvinvointimatkailutuotteita. Tulokset antavat suuntaa myös potentiaalisten asiakkaiden maksuvalmiudesta ja siitä, mistä mahdolliset asiakkaat ostaisivat tuotteita.
Suomesta kiinnostuneiden ryhmässä. Työn tarkoituksena oli selvittää, mikä on suomalaisen hyvinvointimatkailuyrityksen Pietarissa asuvan ja Suomesta kiinnostuneen potentiaalisen asiakkaan maksuvalmius tällä hetkellä, mitkä ovat hänen mieltymyksensä hyvinvointituotteiden suhteen, sekä mitkä ovat asiakkaan mielestä tärkeät kanavat, joiden kautta hän etsisi tietoa matkailualan yrityksistä ja niiden tuotteista.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli ”Eräjärven Eerola - Ruokailu-, majoitus- ja juhlapalvelut”, joka järjestää erilaisia juhlia ja tapahtumia, teematilaisuuksia ja sukukokouksia. Toimeksiantaja haluaa järjestää kesän 2015 tuotteiden
lisäksi hyvinvointimatkailutuotteita, jotka olisi suunnattu muun muassa venäläisille turisteille. Tätä varten toimeksiantajan on tunnistettava kohdeasiakkaat ja heidän tarpeensa ennen uuden tuotteen markkinoille tuomista.
Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin ensi kyselyä ja sitten haastattelua. Määrällisen kyselyn lomakkeet jaettiin Pietarin
Nordic School -kielikurssilla suomen kieltä opiskeleville. Kohderyhmäksi valittiin mainitut vastaajat, koska heillä on
selvä kiinnostus Suomea kohtaan. Täytettyjä kyselylomakkeita saatiin 100 kappaletta. Toisena menetelmänä työssä käytettiin laadullista tutkimusta. Samasta edellä mainitusta ryhmästä haastateltiin 11 henkilöä. Haastattelujen tarkoituksena oli saada syventävää tietoa ja kerätä uusia ideoita hyvinvointimatkailutuotteista. Tutkimus toteutettiin
huhtikuussa 2015.
Tutkimus osoitti, että tiedonantajat tietävät melko vähän suomalaisista hyvinvointimatkailutuotteista. Heistä paras
tapa hankkia suomalaisia matkailutuotteita on varata tai ostaa ne suoraan matkakohteesta, yleisin kanava tiedon hakuun matkailuyrityksen palveluista on Google-hakukone. Suosittuja tuotteita ovat spa-hoidot ja kylpylä, hieronta, sauna, ohjatut liikuntapalvelut ja kalastus. Sopiva kesto hyvinvointilomalle on viisi päivää. Maksuvalmius yhdeksi päiväksi on alle 150 euroa, sisältäen majoituksen, ruoan ja ainakin yhden hyvinvointipalvelun.
Tutkimuksen tuoma tieto auttaa yrittäjää hyvinvointituotteita suunnitellessa kiinnittämään huomiota siihen, mistä tuotteista olisi eniten kysyntää ja minkä kanavien kautta on tarpeen markkinoida hyvinvointimatkailutuotteita. Tulokset antavat suuntaa myös potentiaalisten asiakkaiden maksuvalmiudesta ja siitä, mistä mahdolliset asiakkaat ostaisivat tuotteita.