ORNAMENTIT – TAITEELLISEN PROSESSIN LUOMAA IMPROVISAATIOTA VAI HISTORIALLISTIETEELLISTÄ MATEMATIIKKAA? : – Varhaisbarokin laulujen koristelun kokemuksellinen tutkimus
Magdaleno, Virve (2015)
Magdaleno, Virve
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060612635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060612635
Tiivistelmä
Taiteellisessa opinnäytetyössä kuvataan kahden erityylisen varhaisbarokin laulun koristelu, harjoittelu ja esitys. Laulut ovat Claudio Monteverdin madrigaali Lamento della Ninfa ja Girolamo Alessandro Frescobaldin laulu Se l’aura spira. Kirjallisessa raportissa kuvataan matkaa koristeluoppaiden ja ohjeiden avaraan ja ristiriitaiseen maailmaan ja tiivistetään varhaisbarokin laulun erityispiirteitä. Mukana ovat tukimuksen kohteena olleiden laulujen suomennokset ja analyysit sekä tehtyjen ornamenttien kuvaukset.
Työ on laadullinen triangulaatiotutkimus, jossa käytetään fenomenologista ja kokemuksellista tutkimusotetta selvitettäessä kuinka varhaisbarokin lauluja tulisi koristella. Työssä hyödynnetään tekijän lauluopintoja Itävallassa, Johan Joseph Fux -konservatorion vanhan musiikin koulutusohjelmassa.
Tutkimuksen tuloksena syntyvät ornamentoinnin kymmenen käskyä, joita varhaisbarokin laulujen esittäjät voivat käyttää hyödykseen. Lisäksi osoitetaan sääntöjen ristiriitaisuus ja tuodaan esiin taiteilijan vapaus suhteessa varhaisbarokin lauluihin. Toisaalta pyritään myös purkamaan vallitsevaa käsitystä ja pelkoa lähteä koristelemaan lauluja ja osoitetaan, että henkilökohtaisen taiteellinen koristelu on varhaisbarokin laulujen hengen ja sielun välittämisen kannalta välttämätöntä.
Työ on laadullinen triangulaatiotutkimus, jossa käytetään fenomenologista ja kokemuksellista tutkimusotetta selvitettäessä kuinka varhaisbarokin lauluja tulisi koristella. Työssä hyödynnetään tekijän lauluopintoja Itävallassa, Johan Joseph Fux -konservatorion vanhan musiikin koulutusohjelmassa.
Tutkimuksen tuloksena syntyvät ornamentoinnin kymmenen käskyä, joita varhaisbarokin laulujen esittäjät voivat käyttää hyödykseen. Lisäksi osoitetaan sääntöjen ristiriitaisuus ja tuodaan esiin taiteilijan vapaus suhteessa varhaisbarokin lauluihin. Toisaalta pyritään myös purkamaan vallitsevaa käsitystä ja pelkoa lähteä koristelemaan lauluja ja osoitetaan, että henkilökohtaisen taiteellinen koristelu on varhaisbarokin laulujen hengen ja sielun välittämisen kannalta välttämätöntä.