PATENTTI- JA REKISTERIHALLITUKSEN SÄHKÖISEN ASIAKIRJAPALVELUN TOTEUTTAMINEN
Pelto-aho, Jukka (2015)
Pelto-aho, Jukka
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060712707
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060712707
Tiivistelmä
Patentti- ja rekisterihallitus (PRH) on työ- ja elinkeinoministeriön alainen virasto. Sen tehtäviin kuuluu muun muassa patenttihakemusten käsittely, patenttien myöntäminen ja niiden rekisteröinti.
Patenttien hakemiseen kuuluu paljon kirjeenvaihtoa hallinnon ja hakijan välillä. Patenttihakemusten käsittelyprosessi tapahtuu pitkälti sähköisesti hallinnon sisäisessä toiminnassa. Hakemuksiin liittyvä kirjeenvaihto hallinnon ja hakijan välillä tapahtui aikaisemmin vain paperikirjeiden välityksellä. Erityisesti asiamiesten ja isompien yritysten taholta oli esitetty toiveita saada kirjeet sähköisessä muodossa. Erityisesti haluttiin, että kirjeet voitaisiin siirtää automaattisesti asiakkaiden omiin sähköisiin järjestelmiin. Aikaisemmin asiakkaat joutuivat ensin skannaamaan ja syöttämään saapuneet paperikirjeet omiin tietojärjestelmiinsä. Oli tarve ratkaista asia tarjoamalla sähköinen rajapinta asiakkaille asiakirjojen hakemista varten.
Alfame Systems Oy on noin 30 henkilöä työllistävä kokkolalainen ohjelmistoalan yritys.
Patentti- ja rekisterihallitus on jo pitkään ollut Alfame Systems Oy:n asiakas. Alfame Systems toteutti PRH:n tarvitseman palvelun.
Tässä työssä tutustuttiin REST-arkkitehtuurityyliin ja sen etuihin. Asiakkaan tarvitsema palvelu määritettiin ja toteutettiin. Raportissa kuvataan REST-arkkitehtuurin periaatteet sekä ohjelmistokomponentit millä käytännön toteutus tehtiin.
Patenttien hakemiseen kuuluu paljon kirjeenvaihtoa hallinnon ja hakijan välillä. Patenttihakemusten käsittelyprosessi tapahtuu pitkälti sähköisesti hallinnon sisäisessä toiminnassa. Hakemuksiin liittyvä kirjeenvaihto hallinnon ja hakijan välillä tapahtui aikaisemmin vain paperikirjeiden välityksellä. Erityisesti asiamiesten ja isompien yritysten taholta oli esitetty toiveita saada kirjeet sähköisessä muodossa. Erityisesti haluttiin, että kirjeet voitaisiin siirtää automaattisesti asiakkaiden omiin sähköisiin järjestelmiin. Aikaisemmin asiakkaat joutuivat ensin skannaamaan ja syöttämään saapuneet paperikirjeet omiin tietojärjestelmiinsä. Oli tarve ratkaista asia tarjoamalla sähköinen rajapinta asiakkaille asiakirjojen hakemista varten.
Alfame Systems Oy on noin 30 henkilöä työllistävä kokkolalainen ohjelmistoalan yritys.
Patentti- ja rekisterihallitus on jo pitkään ollut Alfame Systems Oy:n asiakas. Alfame Systems toteutti PRH:n tarvitseman palvelun.
Tässä työssä tutustuttiin REST-arkkitehtuurityyliin ja sen etuihin. Asiakkaan tarvitsema palvelu määritettiin ja toteutettiin. Raportissa kuvataan REST-arkkitehtuurin periaatteet sekä ohjelmistokomponentit millä käytännön toteutus tehtiin.