Liikuntapalvelutuotteen suunnittelu ja markkinointi : CASE SLH Oy
Ruotsalainen, Essi (2015)
Ruotsalainen, Essi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312255
Tiivistelmä
Liikuntamatkailun rooli kasvaa kansainvälisillä matkailumarkkinoilla vuosittain. Arkiliikunnan vähentyessä ihmiset haluavat lomillaan panostaa hyvinvointiin ja liikkumiseen. Tämän kansainvälisesti merkittävän ilmiön on huomannut myös Savitaipaleen Liikunta- ja Hyvinvointipalvelut Oy, joka oli tämän opinnäytetyön toimeksiantaja.
Savitaipaleen liikunta- ja hyvinvointipalvelut Oy on pienyritys Etelä-Karjalassa, jonka toiminta-ajatuksena on tarjota liikuntapalveluita erilaisille ryhmille liikuntatiloissaan. Haasteena on, miten saada pienellä paikkakunnalla liikuntatilojen käyttöastetta suuremmaksi ja täten palveluja tuottoisammaksi, kun asukkaita kunnassa on vain vajaa 4000. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda yritykselle toimivia tuotepaketteja liikuntapalveluista liikuntatilojen käyttöasteen nostamiseksi. Yritys haluaa toimillaan tulevaisuudessa kohottaa myös kunnan matkailuprofiilia. Toimeksiantajaa kiinnosti erityisesti tuotteiden markkinointi Pietarin talousalueelle.
Tuotteistamisprojekti lähti etenemään keväällä 2014. Kesällä 2014 Vierumäen Urheiluopiston tennisleirin osallistujille toteutettiin asiakaskysely, jonka avulla pyrittiin hankkimaan taustatietoa uusien tuotteiden kehittämiseksi. Asiakaskyselyn lisäksi opinnäytetyössä analysoitiin yrityksen toimintaedellytyksiä ja mahdollisuuksia kansainvälisille markkinoille SWOT-taulukon avulla. Opinnäytetyön aikana täsmennettiin myös mahdollisia asiakassegmenttejä ja markkinointikanavia, jotta tuote saataisiin kohdennettua oikealle asiakasryhmälle. Toimeksiannolla ei ollut aikarajaa. Opinnäytetyö valmistui lopulta keväällä 2015.
Asiakaskyselyn avulla saatiin tietoa tennisleiriläisten ennakko-odotuksista, tuotteen hinta-laatusuhteesta ja sisällöstä. Asiakaskyselyssä selvisi myös mielenkiintoista tietoa markkinointikanavista. Suuri osa tiedosta kulkee niin sanotun ”puskaradion kautta” ja sosiaalisen median merkitys markkinointikanavana oli oletettua pienempi.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi neljä erilaista tuote-ehdotusta, joiden yhdistelmällä tilojen käyttöastetta saataisiin tulevaisuudessa nostettua tasaisesti ympäri vuoden. Palvelujen tuotteistaminen on yrityksellä vasta alkuvaiheessaan, ja näistä tuote-ehdotuksista voidaan valita toimivimmat ideat jatkokehittelyyn ja tuotetestaukseen.
Savitaipaleen liikunta- ja hyvinvointipalvelut Oy on pienyritys Etelä-Karjalassa, jonka toiminta-ajatuksena on tarjota liikuntapalveluita erilaisille ryhmille liikuntatiloissaan. Haasteena on, miten saada pienellä paikkakunnalla liikuntatilojen käyttöastetta suuremmaksi ja täten palveluja tuottoisammaksi, kun asukkaita kunnassa on vain vajaa 4000. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda yritykselle toimivia tuotepaketteja liikuntapalveluista liikuntatilojen käyttöasteen nostamiseksi. Yritys haluaa toimillaan tulevaisuudessa kohottaa myös kunnan matkailuprofiilia. Toimeksiantajaa kiinnosti erityisesti tuotteiden markkinointi Pietarin talousalueelle.
Tuotteistamisprojekti lähti etenemään keväällä 2014. Kesällä 2014 Vierumäen Urheiluopiston tennisleirin osallistujille toteutettiin asiakaskysely, jonka avulla pyrittiin hankkimaan taustatietoa uusien tuotteiden kehittämiseksi. Asiakaskyselyn lisäksi opinnäytetyössä analysoitiin yrityksen toimintaedellytyksiä ja mahdollisuuksia kansainvälisille markkinoille SWOT-taulukon avulla. Opinnäytetyön aikana täsmennettiin myös mahdollisia asiakassegmenttejä ja markkinointikanavia, jotta tuote saataisiin kohdennettua oikealle asiakasryhmälle. Toimeksiannolla ei ollut aikarajaa. Opinnäytetyö valmistui lopulta keväällä 2015.
Asiakaskyselyn avulla saatiin tietoa tennisleiriläisten ennakko-odotuksista, tuotteen hinta-laatusuhteesta ja sisällöstä. Asiakaskyselyssä selvisi myös mielenkiintoista tietoa markkinointikanavista. Suuri osa tiedosta kulkee niin sanotun ”puskaradion kautta” ja sosiaalisen median merkitys markkinointikanavana oli oletettua pienempi.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi neljä erilaista tuote-ehdotusta, joiden yhdistelmällä tilojen käyttöastetta saataisiin tulevaisuudessa nostettua tasaisesti ympäri vuoden. Palvelujen tuotteistaminen on yrityksellä vasta alkuvaiheessaan, ja näistä tuote-ehdotuksista voidaan valita toimivimmat ideat jatkokehittelyyn ja tuotetestaukseen.