Verkostot ja niiden johtaminen : Case: Tiimiakatemia-verkosto
Waldén, Hanna (2015)
Waldén, Hanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060712710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060712710
Tiivistelmä
Me elämme jatkuvasti muuttuvassa maailmassa minne verkostot ovat tulleet jäädäkseen. Ihmiset ovat osana mitä moninaisempia yhteisöjä ja näiden yhteisöjen muodostamia yhteenliittymiä. Tämä aika ja verkostot vaativat aivan uudenlaista kyvykkyyttä, jota voidaan kutsua verkostokyvykkyydeksi.
Verkostot haastavat myös johtamisen uudelle tasolle. Perinteisellä, ylhäältä alas suuntautuvalla johtamisella ei pystytä saamaan aikaan verkostojen rakentumista tai niiden kehittymistä. Myös johtamisen on muututtava vastaamaan tätä verkostoaikakauden haastetta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia verkostojen syntymekanismeja sekä niihin liittyviä johtamismalleja ja –työkaluja. Caseverkostona työssä toimi Tiimiakatemia- verkosto. Tiimiakatemia- verkosto on 22 vuoden aikana rakentunut globaali verkosto, joka on saanut alkunsa suomalaisesta oppimisen innovaatiosta, Tiimiakatemiasta. Se on muotoutunut vuosien aikana yksinapaisesta, paikallisesta yhteisöstä ja verkostosta hajautetuksi, moninapaiseksi verkostoksi. V erkoston rakentuessa yhä moniulotteisemmaksi ja hallitsemattomammaksi on myös johtamishaaste kasvanut moninkertaiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli mallintaa tätä kasvupolkua sekä sen kautta antaa suuntaviivoja ja konkreettisia työvälineitä verkoston edelleen kehittämiseen.
Opinnäytetyö toteutui toimintatutkimuksena. Tutkimus muotoutui spagettimaisen prosessin kautta, jossa ilmiön ymmärtäminen kasvoi työn edetessä. Opinnäytetyön toteuttaja oli itse alusta loppuun asti ilmiön ja tutkimuskohteen sisällä itse aktiivisena toimijana ja vaikuttajana. Pääasiallisena tutkimusmenetelmänä käytettiin havainnointia.
Työn tuloksena syntyi jäsennys verkoston synnystä sekä konkreettisia työvälineitä verkostotyön ja sen johtamisen jatkamiseen. Opinnäytetyö tulee toimimaan tausta- aineistona myöhemmin julkaistavalle kirjalliselle julkaisulle.
Verkostot haastavat myös johtamisen uudelle tasolle. Perinteisellä, ylhäältä alas suuntautuvalla johtamisella ei pystytä saamaan aikaan verkostojen rakentumista tai niiden kehittymistä. Myös johtamisen on muututtava vastaamaan tätä verkostoaikakauden haastetta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia verkostojen syntymekanismeja sekä niihin liittyviä johtamismalleja ja –työkaluja. Caseverkostona työssä toimi Tiimiakatemia- verkosto. Tiimiakatemia- verkosto on 22 vuoden aikana rakentunut globaali verkosto, joka on saanut alkunsa suomalaisesta oppimisen innovaatiosta, Tiimiakatemiasta. Se on muotoutunut vuosien aikana yksinapaisesta, paikallisesta yhteisöstä ja verkostosta hajautetuksi, moninapaiseksi verkostoksi. V erkoston rakentuessa yhä moniulotteisemmaksi ja hallitsemattomammaksi on myös johtamishaaste kasvanut moninkertaiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli mallintaa tätä kasvupolkua sekä sen kautta antaa suuntaviivoja ja konkreettisia työvälineitä verkoston edelleen kehittämiseen.
Opinnäytetyö toteutui toimintatutkimuksena. Tutkimus muotoutui spagettimaisen prosessin kautta, jossa ilmiön ymmärtäminen kasvoi työn edetessä. Opinnäytetyön toteuttaja oli itse alusta loppuun asti ilmiön ja tutkimuskohteen sisällä itse aktiivisena toimijana ja vaikuttajana. Pääasiallisena tutkimusmenetelmänä käytettiin havainnointia.
Työn tuloksena syntyi jäsennys verkoston synnystä sekä konkreettisia työvälineitä verkostotyön ja sen johtamisen jatkamiseen. Opinnäytetyö tulee toimimaan tausta- aineistona myöhemmin julkaistavalle kirjalliselle julkaisulle.