Sosiaalisen median hyödyntäminen alkoholibrändin markkinoinnissa : Case Lignell & Piispanen
Hieta, Julius (2015)
Hieta, Julius
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812790
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona kuopiolaiselle alkoholialan yritykselle, Lignell & Piispaselle. Käsittelin työssäni sosiaalisen median hyödyntämistä alkoholibrändin markkinointiviestinnässä. Työn tarkoituksena on tuottaa sosiaalisen median strategia, jota yritys voi hyödyntää 1.6.2015 alkaen. Käytin työssäni lähteinä sosiaalista mediaa käsitteleviä kirjoja, sekä painamattomia lähteitä. Yhtenä suurena tarkastelun kohteena tarkastelin 1.1.2015 uudistunutta alkoholilainsääntöä ja sen vaikutusta sosiaalisessa mediassa markkinoimiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuus on jaettu neljään pääotsikkoon. Ensimmäisessä osassa käsittelen yrityksen kattavan historian. Toisessa osassa perehdytään alkoholilainsäädäntöön, joka vaikuttaa suurelta osin sosiaalisen median strategian laatimiseen. Kolmas osio esittelee sosiaalista mediaa, sekä kanavat jota työssäni hyödynnän ja neljäs osio perehtyy varsinaiseen strategiaan.
Työn tarkoituksena on esitellä sosiaalisen median hyötyjä yrityksen uutena markkinointiviestinnän kanavana. Työni pohjalta on selvää, että yrityksen tulee pystyä valitsemaan ne kanavat, jotka palvelevat parhaiten sen etuja. Mark-kinointi sosiaalisessa mediassa eroaa muista markkinointikanavista lähinnä siinä, että sen on tarkoitus olla vuoro-vaikutteista toimintaa asiakkaiden kanssa.
Työn tarkoituksena on saattaa toimeksiantajalle sosiaalisen median strategia, joka parhaiten vastaa yrityksen tämän hetkistä tarvetta. Käytettävien kanavien suunnittelussa on käytetty apuna yrityksen edustajan näkemyksiä, mikä on tuotu työssä esille. Työn lopputuloksena on sosiaalisen median strategia, jonka avulla Lignell & Piispasen voi ottaa itselleen käyttöön uuden ja tehokkaan markkinointiviestintä kanavan.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona kuopiolaiselle alkoholialan yritykselle, Lignell & Piispaselle. Käsittelin työssäni sosiaalisen median hyödyntämistä alkoholibrändin markkinointiviestinnässä. Työn tarkoituksena on tuottaa sosiaalisen median strategia, jota yritys voi hyödyntää 1.6.2015 alkaen. Käytin työssäni lähteinä sosiaalista mediaa käsitteleviä kirjoja, sekä painamattomia lähteitä. Yhtenä suurena tarkastelun kohteena tarkastelin 1.1.2015 uudistunutta alkoholilainsääntöä ja sen vaikutusta sosiaalisessa mediassa markkinoimiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuus on jaettu neljään pääotsikkoon. Ensimmäisessä osassa käsittelen yrityksen kattavan historian. Toisessa osassa perehdytään alkoholilainsäädäntöön, joka vaikuttaa suurelta osin sosiaalisen median strategian laatimiseen. Kolmas osio esittelee sosiaalista mediaa, sekä kanavat jota työssäni hyödynnän ja neljäs osio perehtyy varsinaiseen strategiaan.
Työn tarkoituksena on esitellä sosiaalisen median hyötyjä yrityksen uutena markkinointiviestinnän kanavana. Työni pohjalta on selvää, että yrityksen tulee pystyä valitsemaan ne kanavat, jotka palvelevat parhaiten sen etuja. Mark-kinointi sosiaalisessa mediassa eroaa muista markkinointikanavista lähinnä siinä, että sen on tarkoitus olla vuoro-vaikutteista toimintaa asiakkaiden kanssa.
Työn tarkoituksena on saattaa toimeksiantajalle sosiaalisen median strategia, joka parhaiten vastaa yrityksen tämän hetkistä tarvetta. Käytettävien kanavien suunnittelussa on käytetty apuna yrityksen edustajan näkemyksiä, mikä on tuotu työssä esille. Työn lopputuloksena on sosiaalisen median strategia, jonka avulla Lignell & Piispasen voi ottaa itselleen käyttöön uuden ja tehokkaan markkinointiviestintä kanavan.