Crowdfunding as a financing strategy and a marketing campaign
Andersson, Siri (2015)
Andersson, Siri
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810970
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810970
Tiivistelmä
Joukkorahoitus on luultavasti nopeimmin kasvava uusi rahoitustapa, eikä sen suosio luovalla alalla ole yllättävä. Uusi rahoitusmalli oli tervetullut markkinoille, koska itsenäisen taidehankkeen rahoittaminen on aina ollut hankalaa. Käyttäjät huomasivat kuitenkin nopeasti myös muita mahdollisuuksia mallissa; joukkorahoituksen ainoa käyttömahdollisuus ei ole rahoitus, vaan sillä myös yhteisöllistetään hankkeesta kiinnostuneet. Tämän työn tarkoitus on laatia kampanjasuunnitelma Deadpan -animaatiosarjan tuotannon joukkorahoittamiseen, mutta myös tutkia joukkorahoituksen käyttämisen muita mahdollisuuksia ja uhkia. Vertaamalla kampanjoita, joukkorahoitusalustoja sekä aiempia tutkimuksia olen löytänyt toimivia ratkaisuja kampanjan toteuttamisessa ja markkinoinnissa, oikean alustan valitsemisessa sekä lahjoittajien tavoittamisessa. Työ on rakennettu näiden teemojen ympärille, mutta taustaselvitys on rajattu audiovisuaalisten vastikkeellisten rahoituskampanjoiden ympärille. Joukkorahoitusalustoista vertaan myös vain kahta, Kickstarteria ja Indiegogota.
Työn yhteenvetona esitän eräänlaisen kampanjoinnin muistilistan, johon on sisällytetty viisi joukkorahoituksessa tärkeää työvaihetta; suunnitelma, valmistautuminen, testaaminen, toteutus sekä suorittaminen. Joukkorahoitus voi olla toimiva rahoitusmalli, mutta se voi olla myös yllättävän työläs, mikä johtaa monen hankkeen epäonnistumiseen. Muistilistan avulla voi joko mahdollistaa joukkorahoituskampanjan toteutuksen tai paljastaa hankkeen mahdolliset puutteet.
Työn yhteenvetona esitän eräänlaisen kampanjoinnin muistilistan, johon on sisällytetty viisi joukkorahoituksessa tärkeää työvaihetta; suunnitelma, valmistautuminen, testaaminen, toteutus sekä suorittaminen. Joukkorahoitus voi olla toimiva rahoitusmalli, mutta se voi olla myös yllättävän työläs, mikä johtaa monen hankkeen epäonnistumiseen. Muistilistan avulla voi joko mahdollistaa joukkorahoituskampanjan toteutuksen tai paljastaa hankkeen mahdolliset puutteet.