Developer Feedback Mechanism : Case: The Qt Company
Holm, Mika (2015)
Holm, Mika
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111651
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111651
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin osana Need for Speed -ohjelmaa, ja sen toimeksiantajana oli The Qt Company, Digia Oyj:n omistama tytäryhtiö. Qt on The Qt Companyn markkinoima avoimen lähdekoodin alustariippumaton ohjelmistojen kehitysympäristö, jota kehitetään yhteistyössä yhteisön kanssa. Vaikka ohjelmistosta on saatavilla ilmaisversioita, The Qt Company myy tuotteeseen kaupallisia lisenssejä, jotka sisältävät lisäominaisuuksia sekä tukipalveluja.
Ohjelmiston kehitystyössä käyttäjien antaman palautteen merkitys on suuri ohjelmiston toimivuuden kannalta. Opinnäytetyön päämääränä oli tutkia ohjelmistokehittäjien ja asiakkaiden käytössä olevia palautekanavia sekä etsiä mahdollisia keinoja parantaa palautteenkeruuprosessia käyttäen mm. palvelumuotoilun työkaluja. Myös automatisoidun käyttäjätiedonkeruun mahdollisuutta sekä joukkoistamisen kannustimia pohdittiin. Työssä palautekanavat rajoitettiin pääosin koskemaan kanavia, joiden kautta käyttäjät voivat raportoida virheitä tuotteessa tai antaa kehitysehdotuksia.
Nykytilanteen analyysi toteutettiin vertailemalla palautekanavia kilpailevien yritysten tarjoamiin vastaaviin kanaviin. Sen lisäksi kartoitettiin palauteprosessin kulkua tietovirtakaavion avulla sekä tutkittiin palvelun kosketuspisteitä palautetapahtuman aikana visualisoimalla palvelupolku asiakkaan näkökulmasta.
Työssä havaittiin, että palautejärjestelmä oli toteutettu pääsääntöisesti hyvin, mutta palautetapahtuman käyttäjäkokemusta sekä parannusehdotusten esitystapaa voitiin vielä parantaa erilaisin keinoin.
Ohjelmiston kehitystyössä käyttäjien antaman palautteen merkitys on suuri ohjelmiston toimivuuden kannalta. Opinnäytetyön päämääränä oli tutkia ohjelmistokehittäjien ja asiakkaiden käytössä olevia palautekanavia sekä etsiä mahdollisia keinoja parantaa palautteenkeruuprosessia käyttäen mm. palvelumuotoilun työkaluja. Myös automatisoidun käyttäjätiedonkeruun mahdollisuutta sekä joukkoistamisen kannustimia pohdittiin. Työssä palautekanavat rajoitettiin pääosin koskemaan kanavia, joiden kautta käyttäjät voivat raportoida virheitä tuotteessa tai antaa kehitysehdotuksia.
Nykytilanteen analyysi toteutettiin vertailemalla palautekanavia kilpailevien yritysten tarjoamiin vastaaviin kanaviin. Sen lisäksi kartoitettiin palauteprosessin kulkua tietovirtakaavion avulla sekä tutkittiin palvelun kosketuspisteitä palautetapahtuman aikana visualisoimalla palvelupolku asiakkaan näkökulmasta.
Työssä havaittiin, että palautejärjestelmä oli toteutettu pääsääntöisesti hyvin, mutta palautetapahtuman käyttäjäkokemusta sekä parannusehdotusten esitystapaa voitiin vielä parantaa erilaisin keinoin.