Socialt förändringsarbete i ungdomsverkstaden Sveps : Ungdomarnas uppfattning av stödet i Sveps Startträning
Teir, Jonna (2015)
Teir, Jonna
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312197
Tiivistelmä
Syftet med denna studie var att ta reda ungdomarnas uppfattningar om det stöd de har fått från Sveps Startträning. Jag använde enskilda intervjuer som datainsamlingsmetod. Arbetets frågeställning var: Hur upplever ungdomarna att Startträningen har hjälpt dem förbättra sina vardagsrutiner och sociala färdigheter.
Informanterna var två pojkar och två flickor i åldern 18 till 24. Samtliga deltog eller hade deltagit senast ett år tidigare i Sveps Startträning, då studien genomfördes.
Intervjuerna analyserades med hjälp av innehållsanalys. Teorigrunden bestod av socialpedagogik, socialt stöd, sociala färdigheter, delaktighet och empowerment. Resultatet av studien visar olika problemområden i ungdomarnas livssituation, t.ex. brist på sömn och brister i sociala färdigheter. Dock visar resultatet även många positiva aspekter, t.ex. hur ungdomarna anser att de själva kan bestämma över sitt liv och hur de kan ta egna beslut som berör dem. Resultatet av studien visar även att ungdomsverkstäderna är viktiga för ungdomarna och att det bästa med ungdomsverkstäderna är att de fyller behovet av social kontakt och stärker rutiner. The purpose of this study was to find out the youths perceptions of the support they have received from Sveps Starttraining. I used individual semi-structured interviews as datacollection method. The question at issue was: How do youths experience that the Starttraining have helped them improve their daily routines and social skills.
The participants was two boys and two girls aged 18 to 24. All participated or had partic-ipated within one year earlier in Sveps Starttraining when the study was conducted.
The interviews were analyzed by using content analysis. The theoretical framework was social pedagogy, social support, social skills, participation and empowerment. The results of the study indicate various problems in young people’s lives, such as lack of sleep and lack of social skills. However, the results also indicate many positive aspects, such as how youths believe that they can control their own lives and how they can make their own decisions which affect themselves. The results also show that workshops are im-portant to youths and the best aspect of workshops is that they fill the need of social con-tact and that it strengthen routines.
Informanterna var två pojkar och två flickor i åldern 18 till 24. Samtliga deltog eller hade deltagit senast ett år tidigare i Sveps Startträning, då studien genomfördes.
Intervjuerna analyserades med hjälp av innehållsanalys. Teorigrunden bestod av socialpedagogik, socialt stöd, sociala färdigheter, delaktighet och empowerment. Resultatet av studien visar olika problemområden i ungdomarnas livssituation, t.ex. brist på sömn och brister i sociala färdigheter. Dock visar resultatet även många positiva aspekter, t.ex. hur ungdomarna anser att de själva kan bestämma över sitt liv och hur de kan ta egna beslut som berör dem. Resultatet av studien visar även att ungdomsverkstäderna är viktiga för ungdomarna och att det bästa med ungdomsverkstäderna är att de fyller behovet av social kontakt och stärker rutiner.
The participants was two boys and two girls aged 18 to 24. All participated or had partic-ipated within one year earlier in Sveps Starttraining when the study was conducted.
The interviews were analyzed by using content analysis. The theoretical framework was social pedagogy, social support, social skills, participation and empowerment. The results of the study indicate various problems in young people’s lives, such as lack of sleep and lack of social skills. However, the results also indicate many positive aspects, such as how youths believe that they can control their own lives and how they can make their own decisions which affect themselves. The results also show that workshops are im-portant to youths and the best aspect of workshops is that they fill the need of social con-tact and that it strengthen routines.