Rakennusvalvonnan kehittäminen Järviseudun ja Kuusiokuntien alueella : Tutkimus ylikunnallisen rakennusvalvonnan mahdollisuuksista sekä sähköisen lupajärjestelmän käyttöönotosta
Honkola, Sarianne (2015)
Honkola, Sarianne
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812795
Tiivistelmä
Tutkimus liittyy hallituksen vuoden 2013 rakennepoliittiseen ohjelmaan, jonka mukaan rakennusvalvonnat tulee koota ylikunnallisiksi yksiköiksi vuoden 2016 loppuun mennessä. Tällä tavoitellaan asiantuntemuksen ja yhtenäisten toimintatapojen vahvistamista sekä menojen kattamista palvelusta saatavilla tuloilla. Lainsäädäntöä asiasta ei vielä ole. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella Järviseudun ja Kuusiokuntien alueen mahdollista yhteistyötä rakennusvalvontojen osalta, valmistella yksiköitä mahdollisiin muutoksiin ja kartoittaa tarvittavat valmistelut. Työn toimeksiantajana toimi Järvi-Pohjanmaan rakennusvalvonta. Tutkimuksen tiedonkeruussa keväällä 2015 alueen rakennustarkastajille lähetettiin sähköinen kyselylomake. Lisäksi tiedon hankkimisessa käytettiin henkilö- ja sähköpostihaastatteluja sekä lähde- ja verkkokirjallisuutta.
Tutkimustulokset osoittivat, että alueellisen rakennusvalvontayksikön luominen Järviseudun ja Kuusiokuntien alueelle on mahdollista, mutta se ei alueena välttämättä riitä kattamaan kaikkia ylikunnalliselle rakennusvalvonnalle osoitettuja suosituksia. Tavoitteiden saavuttamiseksi koko Etelä-Pohjanmaan laajuinen rakennusvalvontayksikkö on suositeltavampi suunta alueen rakennusvalvonnan kehittämiselle. Yhteistyön luominen Järviseudun ja Kuusiokuntien alueen kuntien välillä on kuitenkin perusteltua. Rakennusvalvonnan alueellistaminen tuo parannusta rakennusvalvonnan tulkintojen ja käytäntöjen yhtenäistämiseen ja mahdollistaa asiantuntevuuden paranemisen. Myös yksiköiden haavoittuvuus pienenee. Sähköisen palvelun käyttöönotto voi olla edellytys ylikunnallista rakennusvalvontaa mietittäessä. Palvelun säilyttäminen kunnissa alueellistumisesta huolimatta on tärkeää. Vaikka laadullisesti parannusta tapahtuu, jatkossa tulee tarkastella toiminnan kannattavuus myös rahallisesti. Koska rakennusvalvonnan toimintaan on linkittynyt myös muita kunnan viranomaistahoja, etenkin ympäristötoimi tulee saada alueellistamiseen mukaan. Jos lainsäädäntö rakennusvalvonnan alueellistamisesta syntyy, tämänhetkinen aikataulu ei mahdollista riittävää valmistelua kunnissa ja luotavissa yksiköissä sopimusten luomiseen ja tehtävien uudelleenjärjestelyyn.
Tutkimustulokset osoittivat, että alueellisen rakennusvalvontayksikön luominen Järviseudun ja Kuusiokuntien alueelle on mahdollista, mutta se ei alueena välttämättä riitä kattamaan kaikkia ylikunnalliselle rakennusvalvonnalle osoitettuja suosituksia. Tavoitteiden saavuttamiseksi koko Etelä-Pohjanmaan laajuinen rakennusvalvontayksikkö on suositeltavampi suunta alueen rakennusvalvonnan kehittämiselle. Yhteistyön luominen Järviseudun ja Kuusiokuntien alueen kuntien välillä on kuitenkin perusteltua. Rakennusvalvonnan alueellistaminen tuo parannusta rakennusvalvonnan tulkintojen ja käytäntöjen yhtenäistämiseen ja mahdollistaa asiantuntevuuden paranemisen. Myös yksiköiden haavoittuvuus pienenee. Sähköisen palvelun käyttöönotto voi olla edellytys ylikunnallista rakennusvalvontaa mietittäessä. Palvelun säilyttäminen kunnissa alueellistumisesta huolimatta on tärkeää. Vaikka laadullisesti parannusta tapahtuu, jatkossa tulee tarkastella toiminnan kannattavuus myös rahallisesti. Koska rakennusvalvonnan toimintaan on linkittynyt myös muita kunnan viranomaistahoja, etenkin ympäristötoimi tulee saada alueellistamiseen mukaan. Jos lainsäädäntö rakennusvalvonnan alueellistamisesta syntyy, tämänhetkinen aikataulu ei mahdollista riittävää valmistelua kunnissa ja luotavissa yksiköissä sopimusten luomiseen ja tehtävien uudelleenjärjestelyyn.