Liikunnan ja vuorovaikutuksen merkitys lapsen itsetunnon tukemisessa
Oinonen, Tuula (2015)
Oinonen, Tuula
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060712680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060712680
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oinonen, Tuula. Liikunnan ja vuorovaikutuksen merkitys lapsen itsetunnontu-kemisessa. Helsinki, kevät 2015, 53s.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus
Opinnäytetyö on kirjallisuuskatsaus liikunnan ja vuorovaikutuksen merkityksestä lapsen itsetunnon tukemiseen. Kirjallisuuskatsaus liittyy aiemman opinnäytetyöni aiheeseen joka oli lasten itsetunnon tukeminen vuorovaikutteisten liikuntatuokioiden avulla. Tutkimukset on valittu sillä perusteella, että niissä on uutta tietoa liikunnan ja vuorovaikutuksen vaikutuksesta itsetuntoon. Olen työssäni perehtynyt aiheeseen liittyviin tutkimuksiin vuosilta 2011–2014. Tarkastelen uusia tutkimuksia liittyen lasten itsetunnon tukemiseen liikunnan ja vuorovaikutuksen avulla. Tutkimuskysymys on; onko liikunnalla ja vuorovaikutuksella merkitystä itsetuntoon? Käytän työni pohjana teoriaa aiemmasta opinnäytteestäni.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu lapsen itsetunnosta ja sen kehi-tyksestä. Teoriassa käsitellään liikuntakasvatusta, miten liikunta vaikuttaa lap-sen kehitykseen ja itsetuntoon. Työssä käsitellään myös vuorovaikutusta, ohja-ustyylejä ja niiden vaikutusta lapsen itsetunnon kehitykseen. Raportin teo-riaosuuden jälkeen olen perehtynyt uusimpiin tutkimuksiin, jotka ovat valittu tutkimuskysymyksen perusteella. Olen analysoinut niistä saatuja tuloksia verraten esittämääni tutkimuskysymykseen.
Asiasanat: Itsetunto, liikuntakasvatus, vuorovaikutus, päiväkoti
Oinonen, Tuula. Liikunnan ja vuorovaikutuksen merkitys lapsen itsetunnontu-kemisessa. Helsinki, kevät 2015, 53s.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus
Opinnäytetyö on kirjallisuuskatsaus liikunnan ja vuorovaikutuksen merkityksestä lapsen itsetunnon tukemiseen. Kirjallisuuskatsaus liittyy aiemman opinnäytetyöni aiheeseen joka oli lasten itsetunnon tukeminen vuorovaikutteisten liikuntatuokioiden avulla. Tutkimukset on valittu sillä perusteella, että niissä on uutta tietoa liikunnan ja vuorovaikutuksen vaikutuksesta itsetuntoon. Olen työssäni perehtynyt aiheeseen liittyviin tutkimuksiin vuosilta 2011–2014. Tarkastelen uusia tutkimuksia liittyen lasten itsetunnon tukemiseen liikunnan ja vuorovaikutuksen avulla. Tutkimuskysymys on; onko liikunnalla ja vuorovaikutuksella merkitystä itsetuntoon? Käytän työni pohjana teoriaa aiemmasta opinnäytteestäni.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu lapsen itsetunnosta ja sen kehi-tyksestä. Teoriassa käsitellään liikuntakasvatusta, miten liikunta vaikuttaa lap-sen kehitykseen ja itsetuntoon. Työssä käsitellään myös vuorovaikutusta, ohja-ustyylejä ja niiden vaikutusta lapsen itsetunnon kehitykseen. Raportin teo-riaosuuden jälkeen olen perehtynyt uusimpiin tutkimuksiin, jotka ovat valittu tutkimuskysymyksen perusteella. Olen analysoinut niistä saatuja tuloksia verraten esittämääni tutkimuskysymykseen.
Asiasanat: Itsetunto, liikuntakasvatus, vuorovaikutus, päiväkoti