Luentomateriaalipaketti yrityksen markkinointiviestinnän tueksi : case: Suomen Viiniyrittäjät ry
Salomaa, Piia (2015)
Salomaa, Piia
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812843
Tiivistelmä
Tämä toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda markkinointiviestinnän materiaalia toimeksiantajayhdistyksen käyttöön. Opinnäytetyön toimeksiantaja toimi Suomen Viiniyrittäjät ry (SVY). Tavoitteena oli luoda luentomateriaalia, joka toimii yhdistyksen markkinointiviestinnän tukena ja myös edesauttaa yhteistyötä oppilaitosten kanssa. Luentomateriaalin tarkoituksena oli toimia informatiivisena koulutusmateriaalina Suomen viinitilatoiminnasta sekä viinitilatuotteista ravintola-alan toisen sekä kolmannen asteen opiskelijoille.
Luentomateriaalin rakentamista varten kerättiin tietoa Suomen viinitilatoiminnasta erilaisista painetuista sekä kirjallisista lähteistä. Tätä kerättyä tietoa käytettiin luentomateriaalin tietoperustana. Tietoa kerättiin myös markkinointiviestinnästä, jotta luentomateriaalista saatiin rakennettua eheä markkinoinnin väline. Tämän lisäksi viinitilallisia myös haastateltiin, jotta saatiin selvitettyä viinitilallisten tarpeet ja toiveet rakennettavaan materiaaliin liittyen. Haastatteluissa kävi ilmi, että luentomateriaali tuli tarpeeseen, sillä opiskelijoille kohdistettua markkinointimateriaalia viinitilatoiminnasta ei viinitiloilla vielä ole. Luentomateriaalin tulisi kuitenkin sopia myös muulle yleisölle, sillä kaikilla viinitiloilla oppilaitosyhteistyö ei ole mahdollista tai toivottua.
Materiaali rakennettiin yhtenäiseksi Suomen Viiniyrittäjät ry:n muun markkinointimateriaalin kanssa käyttämällä samoja fontteja, kuvia sekä tyyliä, mitä SVY:n verkkosivuilla ja heidän jaettavassa ”Suomen Viinitilat”-esitteessä käytetään.
Työn lopputuloksena luotiin luentomateriaali, joka sisälsi PowerPoint -esityksen Suomen viinitilatoiminnasta, esitykselle kirjallisen materiaalin, jaettavan infolehden Suomen viinitilatoiminnan historiasta sekä luentomateriaalin käyttöohjeen viinitilallisille.
Luentomateriaalin rakentamista varten kerättiin tietoa Suomen viinitilatoiminnasta erilaisista painetuista sekä kirjallisista lähteistä. Tätä kerättyä tietoa käytettiin luentomateriaalin tietoperustana. Tietoa kerättiin myös markkinointiviestinnästä, jotta luentomateriaalista saatiin rakennettua eheä markkinoinnin väline. Tämän lisäksi viinitilallisia myös haastateltiin, jotta saatiin selvitettyä viinitilallisten tarpeet ja toiveet rakennettavaan materiaaliin liittyen. Haastatteluissa kävi ilmi, että luentomateriaali tuli tarpeeseen, sillä opiskelijoille kohdistettua markkinointimateriaalia viinitilatoiminnasta ei viinitiloilla vielä ole. Luentomateriaalin tulisi kuitenkin sopia myös muulle yleisölle, sillä kaikilla viinitiloilla oppilaitosyhteistyö ei ole mahdollista tai toivottua.
Materiaali rakennettiin yhtenäiseksi Suomen Viiniyrittäjät ry:n muun markkinointimateriaalin kanssa käyttämällä samoja fontteja, kuvia sekä tyyliä, mitä SVY:n verkkosivuilla ja heidän jaettavassa ”Suomen Viinitilat”-esitteessä käytetään.
Työn lopputuloksena luotiin luentomateriaali, joka sisälsi PowerPoint -esityksen Suomen viinitilatoiminnasta, esitykselle kirjallisen materiaalin, jaettavan infolehden Suomen viinitilatoiminnan historiasta sekä luentomateriaalin käyttöohjeen viinitilallisille.