Holiday Club Saimaa Golfin asiakastyytyväisyys
Piironen, Jose-Pekka (2015)
Piironen, Jose-Pekka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812806
Tiivistelmä
Asiakastyytyväisyystutkimuksen toimeksiantaja oli Holiday Club Resorts Oy, joka avasi uuden golfkentän Etelä-Karjalassa sijaitsevan Saimaan kylpylähotellin yhteyteen kesäkuussa 2013. Golfkenttä kuuluu Saimaan kylpylähotellin harrasteosaston alaisuuteen, ja kenttä tunnetaan nimellä Holiday Club Saimaa Golf. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Holiday Club Saimaa Golfin asiakastyytyväisyys ja golfpalveluiden kehittämiskohteet.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jonka perusjoukon muodostivat Holiday Club Saimaa Golfin 641 jäsentä. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin Webropol -verkkokyselyä, joka lähetettiin vastaajille sähköpostitse. Kyselyssä oli sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä, ja tulokset analysoitiin Excel- ja SPSS -ohjelmia hyödyntäen. Kyselyyn vastasi 103 henkilöä ja vastausprosentiksi muodostui 16 %. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui yleisesti golfista, asiakastyytyväisyydestä sekä palveluliiketoiminnan erityispiirteistä.
Tulosten mukaan asiakastyytyväisyys on yleisesti ottaen hyvä, mutta kentän olosuhteissa oli vastaajien mukaan myös parannettavaa. Lisäksi kahvion ja Pro Shopin tuotteiden valikoima sekä hinnoittelu nousivat esiin muita toimintoja enemmän.
Tutkimuskysymyksiin saatiin tarvittavat vastaukset ja tulokset ovat hyödyllisiä yrityksille golftoimintojen kehittämisen näkökulmasta, sekä auttavat lukijaa ymmärtämään kuinka golfin pelaajien asiakastyytyväisyys muodostuu. Tutkimuksen tekeminen oli erittäin ajankohtainen, sillä kenttä on melko uusi eikä toimeksiantajan golfpalveluiden asiakastyytyväisyyttä ole aiemmin tutkittu näin laajassa mittakaavassa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jonka perusjoukon muodostivat Holiday Club Saimaa Golfin 641 jäsentä. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin Webropol -verkkokyselyä, joka lähetettiin vastaajille sähköpostitse. Kyselyssä oli sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä, ja tulokset analysoitiin Excel- ja SPSS -ohjelmia hyödyntäen. Kyselyyn vastasi 103 henkilöä ja vastausprosentiksi muodostui 16 %. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui yleisesti golfista, asiakastyytyväisyydestä sekä palveluliiketoiminnan erityispiirteistä.
Tulosten mukaan asiakastyytyväisyys on yleisesti ottaen hyvä, mutta kentän olosuhteissa oli vastaajien mukaan myös parannettavaa. Lisäksi kahvion ja Pro Shopin tuotteiden valikoima sekä hinnoittelu nousivat esiin muita toimintoja enemmän.
Tutkimuskysymyksiin saatiin tarvittavat vastaukset ja tulokset ovat hyödyllisiä yrityksille golftoimintojen kehittämisen näkökulmasta, sekä auttavat lukijaa ymmärtämään kuinka golfin pelaajien asiakastyytyväisyys muodostuu. Tutkimuksen tekeminen oli erittäin ajankohtainen, sillä kenttä on melko uusi eikä toimeksiantajan golfpalveluiden asiakastyytyväisyyttä ole aiemmin tutkittu näin laajassa mittakaavassa.