Yrityksen brändi-identiteetti johdon ja henkilöstön näkökulmasta : Case: Hoviapteekki
Lahtinen, Jussi (2015)
Lahtinen, Jussi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812857
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia toimeksiantajana toimineen Hoviapteekin brändi-identiteettiä yrityksen johdon ja henkilöstön näkökulmasta. Työn tavoitteena oli saada selville Hoviapteekin nykytila ja tavoitetila brändi-identiteetissä.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin brändi-identiteetin rakennetta, käsitteitä ja teorioita mahdollisimman laajasti ja monipuolisesti. Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Valitulla teorialla oli merkitystä tutkimuksen toteutuksen onnistumisessa.
Tiedonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu yrityksen johdolle ja yrityksen työntekijöille. Haastatteluissa haettiin vastauksia eri teemoihin, ja tutkimuksen kysymykset laadittiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että Hoviapteekin brändi-identiteettiä ei konkreettisesti ole määritelty yrityksen johdon toimesta. Tuloksista selvisi kuitenkin selkeä näkemys siitä, millaisen brändi-identiteetin Hoviapteekki haluaa jatkossa itselleen muodostuvan. Identiteetin selkeä määrittely ja konkreettiset toimenpiteet ovat tarpeellisia, jotta haluttu tavoitetila saavutetaan. Tutkimuksesta saatuja tuloksia voidaan hyödyntää brändin kehittämisen myöhemmässä vaiheessa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin brändi-identiteetin rakennetta, käsitteitä ja teorioita mahdollisimman laajasti ja monipuolisesti. Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Valitulla teorialla oli merkitystä tutkimuksen toteutuksen onnistumisessa.
Tiedonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu yrityksen johdolle ja yrityksen työntekijöille. Haastatteluissa haettiin vastauksia eri teemoihin, ja tutkimuksen kysymykset laadittiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että Hoviapteekin brändi-identiteettiä ei konkreettisesti ole määritelty yrityksen johdon toimesta. Tuloksista selvisi kuitenkin selkeä näkemys siitä, millaisen brändi-identiteetin Hoviapteekki haluaa jatkossa itselleen muodostuvan. Identiteetin selkeä määrittely ja konkreettiset toimenpiteet ovat tarpeellisia, jotta haluttu tavoitetila saavutetaan. Tutkimuksesta saatuja tuloksia voidaan hyödyntää brändin kehittämisen myöhemmässä vaiheessa.