Webbaserat planeringsverktyg för resurserna i Arcada : Utvecklandet av en prototyp för examensansvariga
Rothberg, John (2015)
Rothberg, John
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412373
Tiivistelmä
Detta examensarbete handlar om utvecklingen av en klientapplikation för uppdragsgivaren Yrkeshögskolan Arcada. Målet med praktiska delen av arbetet var att programmera som konceptvalidering en prototyp, som ger examensansvariga möjlighet till att effektivt kunna planera resurseringen för personalen i olika utbildningsprogram.
Kraven var att applikationen skulle fungera på en server genom en webbläsare, så att flera användare kunde använda applikationen samtidigt. Användaren skall alltså kunna länka ihop lärare med kurser genom en specificerad mängd timmar per kurs. En lärares timmar under läsårens perioder samt totala timmar under läsår skall kunna uppföljas och uppdateras.
Examensarbetet täcker hela utvecklingsprocessen från projektets planering till den slutliga produkten. Efter introduktionen med bakgrund, målsättningar och problemställningen presenteras all teknisk teori, utvecklingsspråk och programvara som användes för att utveckla prototypen som kallas Resursplaneraren. Det följs av en inblick på datamodellen i projektet och arkitekturen. Till följande behandlas själva utvecklingsprocessen i närmare detalj, hur projektet förverkligades och vad de största utmaningarna var. Sedan presenteras resultaten och till slut diskuteras projektet och resultaten. Examensarbetets huvudsakliga fokus är i att bevisa att det med existerande data kan utvecklas en fungerande webbaserad applikation för att planera läsår för utbildningsprogram och sedan allokera resurser till läsårsplanen. This thesis encapsulates the development of a client application commisioned by Yrkeshögskolan Arcada. The goal with the practical part of the degree thesis was to develop a planning tool, on a proof of concept level, for allocating staff resources to dif-ferent courses and curriculums.
The requirements for the project were that the application runs on a server and can be accessed through a web browser with session management supporting multiple users simultaneously. The user was supposed to be able to allocate hours to courses and staff, through different periods in different academic years, thus linking these three entities. Every teacher's allocated hours were then required to be examined and updated through the web application.
The thesis covers the entire development process starting from the planning stages reaching all the way to the finished product. After the introductive part of the thesis all the technical theory is presented, with all programming languages and development tools used to develop the prototype application called Resource Planner. This is fol-lowed by a brief look into the project's data model and architecture, after which the de-velopment process itself comes into focus, how the project was realized and what the biggest challenges were. Finally the results are presented and discussed. The main focus of the thesis is to prove that using existing data a web-based application for planning an academic year for a curriculum, and allocating resources to it, can be developed.
Kraven var att applikationen skulle fungera på en server genom en webbläsare, så att flera användare kunde använda applikationen samtidigt. Användaren skall alltså kunna länka ihop lärare med kurser genom en specificerad mängd timmar per kurs. En lärares timmar under läsårens perioder samt totala timmar under läsår skall kunna uppföljas och uppdateras.
Examensarbetet täcker hela utvecklingsprocessen från projektets planering till den slutliga produkten. Efter introduktionen med bakgrund, målsättningar och problemställningen presenteras all teknisk teori, utvecklingsspråk och programvara som användes för att utveckla prototypen som kallas Resursplaneraren. Det följs av en inblick på datamodellen i projektet och arkitekturen. Till följande behandlas själva utvecklingsprocessen i närmare detalj, hur projektet förverkligades och vad de största utmaningarna var. Sedan presenteras resultaten och till slut diskuteras projektet och resultaten. Examensarbetets huvudsakliga fokus är i att bevisa att det med existerande data kan utvecklas en fungerande webbaserad applikation för att planera läsår för utbildningsprogram och sedan allokera resurser till läsårsplanen.
The requirements for the project were that the application runs on a server and can be accessed through a web browser with session management supporting multiple users simultaneously. The user was supposed to be able to allocate hours to courses and staff, through different periods in different academic years, thus linking these three entities. Every teacher's allocated hours were then required to be examined and updated through the web application.
The thesis covers the entire development process starting from the planning stages reaching all the way to the finished product. After the introductive part of the thesis all the technical theory is presented, with all programming languages and development tools used to develop the prototype application called Resource Planner. This is fol-lowed by a brief look into the project's data model and architecture, after which the de-velopment process itself comes into focus, how the project was realized and what the biggest challenges were. Finally the results are presented and discussed. The main focus of the thesis is to prove that using existing data a web-based application for planning an academic year for a curriculum, and allocating resources to it, can be developed.