Monialaisuuden kehittäminen osaksi Seinäjoen ammattikorkeakoulun ylempiä ammattikorkeakoulututkintoja
Salo, Merja (2015)
Salo, Merja
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060912913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060912913
Tiivistelmä
Tulevaisuuden työelämän yhdeksi osaamistarpeeksi on ennakoitu monialaisuus, jossa osaaminen muodostuu eri alojen asiantuntijoiden muodostamasta osaamisesta yhteisen tehtävän tai ongelman ratkaisemiseksi. Tulevaisuuden työelämän muuttuvat osaamistarpeet asettavat haasteita myös tutkintojen vastaamisesta työelämän muuttuneisiin osaamistarpeisiin.
Tämän opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena oli kuvata monialaisuuden nykytilaa ja sen merkitystä tulevaisuudessa Seinäjoen ammattikorkeakoulun (SeAMK) YAMK- opiskelijoiden näkökulmasta. Opinnäytetyön kohteena ja toimeksiantajana toimi SeAMK. Teoriaosuuden aineisto pohjautui monialaisuutta käsitteleviin julkaisuihin ja ennakointiraportteihin tulevaisuuden työelämän muuttumisesta. Pääasiallisena tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kyselytutkimus kohdistui SeAMKin YAMK-opiskelijoihin. Aineistonkeruumenetelmäksi valittiin internetin kautta lähetettävä kysely. Kyselytutkimuksen vas-tausprosentiksi tuli 14,8 %.
Kyselytutkimuksen vastausten perusteella monialaisuuden nykytilasta saatiin kuva, että tällä hetkellä lähes kaikkien vastaajien työtehtäviin sisältyi monialaista yhteistyötä eri alojen kanssa. YAMK-opinnoissaan vastaajista lähes puolet arvioi tehneensä monialaista yhteistyötä muiden SeAMKin YAMK-opiskelijoiden kanssa esim. ryhmä- ja harjoitustöissä.
Tulevaisuuden työelämässä monialaisuuden merkitys ja monialaisuusosaaminen koettiin nykyhetkeä tärkeämmäksi osaamiseksi. Monialaisuus nähtiin ilmentyvän tulevaisuuden työtehtävissä esim. uusina yhteistyökumppaneina. Monialaisuuden lisääminen osaksi YAMK-opintoja koettiin kiinnostavaksi. Vastaajat pitivät kiinnostavimpana monialaisuuden toteuttamismuotona opintoihin erityisesti vierailijaluennoitsijoita eri alojen yrityksistä/organisaatioista.
Kyselytulosten vastausten perusteella esitetään kehittämisideoita, miten monialaisuutta voitaisiin kehittää osaksi SeAMKin YAMK-tutkintoja.
Tämän opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena oli kuvata monialaisuuden nykytilaa ja sen merkitystä tulevaisuudessa Seinäjoen ammattikorkeakoulun (SeAMK) YAMK- opiskelijoiden näkökulmasta. Opinnäytetyön kohteena ja toimeksiantajana toimi SeAMK. Teoriaosuuden aineisto pohjautui monialaisuutta käsitteleviin julkaisuihin ja ennakointiraportteihin tulevaisuuden työelämän muuttumisesta. Pääasiallisena tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kyselytutkimus kohdistui SeAMKin YAMK-opiskelijoihin. Aineistonkeruumenetelmäksi valittiin internetin kautta lähetettävä kysely. Kyselytutkimuksen vas-tausprosentiksi tuli 14,8 %.
Kyselytutkimuksen vastausten perusteella monialaisuuden nykytilasta saatiin kuva, että tällä hetkellä lähes kaikkien vastaajien työtehtäviin sisältyi monialaista yhteistyötä eri alojen kanssa. YAMK-opinnoissaan vastaajista lähes puolet arvioi tehneensä monialaista yhteistyötä muiden SeAMKin YAMK-opiskelijoiden kanssa esim. ryhmä- ja harjoitustöissä.
Tulevaisuuden työelämässä monialaisuuden merkitys ja monialaisuusosaaminen koettiin nykyhetkeä tärkeämmäksi osaamiseksi. Monialaisuus nähtiin ilmentyvän tulevaisuuden työtehtävissä esim. uusina yhteistyökumppaneina. Monialaisuuden lisääminen osaksi YAMK-opintoja koettiin kiinnostavaksi. Vastaajat pitivät kiinnostavimpana monialaisuuden toteuttamismuotona opintoihin erityisesti vierailijaluennoitsijoita eri alojen yrityksistä/organisaatioista.
Kyselytulosten vastausten perusteella esitetään kehittämisideoita, miten monialaisuutta voitaisiin kehittää osaksi SeAMKin YAMK-tutkintoja.