Jyväskylän alueen kirpputorimarkkinoiden kilpailutilanne
Simpanen, Laura (2015)
Simpanen, Laura
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812803
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään millaisia kirpputoreja Jyväskylän alueella on ja millaisia ovat toimialan ominaispiirteet. Kirpputoreista haluttiin selvittää niiden ominaisuuksia, kirpputorien välistä kilpailutilannetta ja alan menestystekijöitä. Toimeksiantaja toivoi myös kehitysehdotuksia kirpputoritoiminnalle.
Teoriatietoa etsittiin kirjallisuudesta, internetistä ja aiemmista tutkimustuloksista. Kirpputoreista ei löydy paljon tilastoja, mutta tekstiilien kierrätyksestä on tehty tutkimuksia.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivisia menetelmiä, koska tietoa tarvittiin paljon tutkimusongelmien ratkaisemiseksi. Haastattelulla ja kyselyllä saatiin kirpputorien omistajien ja työntekijöiden mielipiteitä ja näkökulmia esille. Havainnoinnilla pyrittiin saamaan kirpputoreista ja niiden toiminnasta esiin erilaisia, ulkopuolisen henkilön tekemiä havaintoja. Tunnuslukuanalyysilla ei saatu merkittäviä tuloksia. Haastattelut analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Kirpputorien menestymiseen ei ollut tiettyä kaavaa, mutta tutkimuksessa löydettiin menestykseen vaikuttavia tekijöitä. Menestystekijöiden ja havainnoinnin pohjalta kirpputoreille pystyttiin antamaan kehitysehdotuksia oman toiminnan parantamiseksi ja monipuolistamiseksi.
Teoriatietoa etsittiin kirjallisuudesta, internetistä ja aiemmista tutkimustuloksista. Kirpputoreista ei löydy paljon tilastoja, mutta tekstiilien kierrätyksestä on tehty tutkimuksia.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivisia menetelmiä, koska tietoa tarvittiin paljon tutkimusongelmien ratkaisemiseksi. Haastattelulla ja kyselyllä saatiin kirpputorien omistajien ja työntekijöiden mielipiteitä ja näkökulmia esille. Havainnoinnilla pyrittiin saamaan kirpputoreista ja niiden toiminnasta esiin erilaisia, ulkopuolisen henkilön tekemiä havaintoja. Tunnuslukuanalyysilla ei saatu merkittäviä tuloksia. Haastattelut analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Kirpputorien menestymiseen ei ollut tiettyä kaavaa, mutta tutkimuksessa löydettiin menestykseen vaikuttavia tekijöitä. Menestystekijöiden ja havainnoinnin pohjalta kirpputoreille pystyttiin antamaan kehitysehdotuksia oman toiminnan parantamiseksi ja monipuolistamiseksi.