Moottorikelkkaura Lapuan Simpsiöltä Tampparin Shellille
Lautamäki, Ari-Matti (2015)
Lautamäki, Ari-Matti
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060912988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060912988
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin moottorikelkkaura Simpsiön laskettelukeskukselta Tampparin Shellille, jota kutsutaan Koveron Shelliksi. Työ tehtiin yhteistyössä Lapuan kaupungin ja Etelä-Pohjanmaan Moottorikelkkailijat Ry:n (EPMOKE) kanssa. Moottorikelkkaura on myös osa Simpsiön kehittämisprojektia. Suunnittelussa oli tärkeää pyrkiä hyödyntämään Lapuan kaupungin omistuksessa olevia maita. Näin pystyttiin välttämään yksityisiä maita, joihin olisi pitänyt erikseen kysyä lupa maanomistajilta. Reitti on noin 13 km pitkä, joten yksityisten maanomistajien maita ei pystytty kuitenkaan kokonaan välttämään.
Uraa suunniteltaessa tutkittiin kartasta mahdollisimman monia eri vaihtoehtoja uran sijaintia varten. Uralle sopivaa linjausta etsiessä jouduttiin kulkemaan paljon maastossa. Tarkoituksena oli hyödyntää mahdollisimman paljon metsäkoneuria, polkuja ja muita valmiita linjoja. Näin pyrittiin säästymään puuston kaatamiselta ja maanmuokkaukselta niin paljon kuin mahdollista.
Sopivan linjauksen löydyttyä alettiin hankkia lupia yksityisiltä maanomistajilta. Tämä on aika haastava tehtävä, koska yksityisiä maanomistajia on yli 20 kpl. Lupien hankkiminen on vielä kesken tätä kirjoitettaessa eli keväällä 2015.
Uraa suunniteltaessa tutkittiin kartasta mahdollisimman monia eri vaihtoehtoja uran sijaintia varten. Uralle sopivaa linjausta etsiessä jouduttiin kulkemaan paljon maastossa. Tarkoituksena oli hyödyntää mahdollisimman paljon metsäkoneuria, polkuja ja muita valmiita linjoja. Näin pyrittiin säästymään puuston kaatamiselta ja maanmuokkaukselta niin paljon kuin mahdollista.
Sopivan linjauksen löydyttyä alettiin hankkia lupia yksityisiltä maanomistajilta. Tämä on aika haastava tehtävä, koska yksityisiä maanomistajia on yli 20 kpl. Lupien hankkiminen on vielä kesken tätä kirjoitettaessa eli keväällä 2015.