Markkinointikanavat venäläisessä sosiaalisessa mediassa : case: Vierumäki Country Club Oy
Kutilainen, Evgenia (2015)
Kutilainen, Evgenia
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061013058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061013058
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia sosiaalisen median merkitystä yrityksien liiketoiminnassa ja verkkomarkkinoinnissa sekä selvittää miten toimeksiantaja Vierumäki Country Club Oy voisi hyödyntää sosiaalista mediaa markkinoidessaan palveluitaan Venäjälle. Tavoitteena on saada toimeksiantajalle konkreettisia kehitysideoita siihen miten saada enemmän näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa venäläisten asiakkaiden keskuudessa, etenkin VKontakte-, Yandex- ja Mail.ru-sivuilla. Lisäksi tarkoituksena on tutkia matkailijoiden asiakastyytyväisyyttä Vierumäen palveluista. Työni yleiskatsauksen pohjalta yritys voi laatia laajemman markkinointiviestintäsuunnitelmansa.
Teoriaosuudessa aiheina ovat sosiaalisen median ajankohtaisuus ja sen tarjoamat mahdollisuudet sekä venäläiset matkailijat ja hyvinvointimatkailu.
Empiirisessä osiossa suoritettiin kyselytutkimus kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Kytkemällä tutkimustuloksia teoria-osuuteen, tehtävänä oli tunnistaa venäläisen sosiaalisen median suosituimmat kanavat, sekä mahdolliset kehitysideat sosiaalisen median käytöstä hyvinvointimatkailun markkinoinnissa.
Kyselyyn vastasivat pääasiassa yli 30-vuotiaat ihmiset. Sosiaalisella medialla on kasvava merkitys vastaajien matkailupäätöksiin. Se ei kuitenkaan ole niin suuri, kuin ihmisten kokemus, palaute ja suosittelumarkkinointi. Sosiaalista mediaa käytetään kuitenkin yhä enemmän myös tiedonhakukanavana.
Tutkimuksen avulla sain konkreettisia kehitysideoita toimeksiantajalle, mikä oli heidän alkuperäisenä toiveenaan. Sosiaalinen media tulisi ottaa huomioon jo markkinointistrategiaa laadittaessa. Menestyminen vaatii yritykseltä pitkäjänteistä osallistumista, vuorovaikutteisuutta, luottamuksen ja mielenkiinnon kehittämistä asiakkaisiinsa, sekä nykyaikaista ajattelutapaa. Tutkimuksesta selvisi myös mitä Vierumäen palveluita venäläiset matkailijat käyttivät ja kuinka tyytyväisiä olivat.
Teoriaosuudessa aiheina ovat sosiaalisen median ajankohtaisuus ja sen tarjoamat mahdollisuudet sekä venäläiset matkailijat ja hyvinvointimatkailu.
Empiirisessä osiossa suoritettiin kyselytutkimus kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Kytkemällä tutkimustuloksia teoria-osuuteen, tehtävänä oli tunnistaa venäläisen sosiaalisen median suosituimmat kanavat, sekä mahdolliset kehitysideat sosiaalisen median käytöstä hyvinvointimatkailun markkinoinnissa.
Kyselyyn vastasivat pääasiassa yli 30-vuotiaat ihmiset. Sosiaalisella medialla on kasvava merkitys vastaajien matkailupäätöksiin. Se ei kuitenkaan ole niin suuri, kuin ihmisten kokemus, palaute ja suosittelumarkkinointi. Sosiaalista mediaa käytetään kuitenkin yhä enemmän myös tiedonhakukanavana.
Tutkimuksen avulla sain konkreettisia kehitysideoita toimeksiantajalle, mikä oli heidän alkuperäisenä toiveenaan. Sosiaalinen media tulisi ottaa huomioon jo markkinointistrategiaa laadittaessa. Menestyminen vaatii yritykseltä pitkäjänteistä osallistumista, vuorovaikutteisuutta, luottamuksen ja mielenkiinnon kehittämistä asiakkaisiinsa, sekä nykyaikaista ajattelutapaa. Tutkimuksesta selvisi myös mitä Vierumäen palveluita venäläiset matkailijat käyttivät ja kuinka tyytyväisiä olivat.