Tampereen konservatorion puhallinorkesterikoulu : Puhallinorkesterikoulu-mallin esittely ja pohdintaa sen kehittämiseksi
Toivonen, Annika (2015)
Toivonen, Annika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061013055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061013055
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on esitellä Tampereen konservatorion käyrätorven ja puhallinorkesterisoiton lehtori Päivi Pyymäen kehittelemää puhallinorkesterikoulun mallia. Tavoitteena oli selvittää Tampereen konservatoriolla toimivan puhallinorkesterikoulun taustoja, kehitystä ja hyötyjä.
Opinnäytetyöhöni haastattelin puhallinorkesterikoulu-mallin perustajaa Päivi Pyymäkeä, ja puhallinorkesterikoulussa työskennellyttä Marjo Riihimäkeä. Kolmantena haastattelin Kielo Isomäkeä, joka toimii puhallinorkesterikoulussa apulaiskapellimestarina ja on aloittanut trumpetin soiton puhallinorkesterikoulussa. Näitä henkilöitä haastattelemalla sain erilaisia näkökulmia puhallinorkesterikoulun toiminnasta. Haastattelutapoina olivat teemahaastattelu ja sähköpostihaastattelu.
Puhallinorkesterikouluun ei ole pääsykokeita, joten kynnys osallistumiseen on matala. Monipuolinen, kaikki puhallinorkesterisoittimet sisältävä orkesteri tutustuttaa lapset puhallinorkesterimaailmaan. Oppilaita saadaan myös harvinaisempien soitinten, kuten oboen ja fagotin, soittajiksi. Puhallinorkesterikoulu kehittää yhteissoitto- ja nuotinlukutaitoa ja orkesterilaisten kesken syntyy tiivis yhteishenki kahdesti viikossa olevien harjoitusten myötä. Tämä kannustaa osaltaan kotiharjoitteluun ja harrastuksen jatkamiseen myös varsinaisen puhallinorkesterikouluajan jälkeen.
Toivon, että opinnäytetyöstä on hyötyä puhallinorkesterikoulutoiminnan kehittämiseksi ja sen laajentamiseksi valtakunnalliseksi vakiintuneeksi toiminnaksi. Puhallinorkesterikoulu monipuolistaa Suomen puhallinmusiikkikulttuuria ja tukee alaa kokonaisuutena harrastajakentästä ammattilaisuuteen saakka.
Opinnäytetyöhöni haastattelin puhallinorkesterikoulu-mallin perustajaa Päivi Pyymäkeä, ja puhallinorkesterikoulussa työskennellyttä Marjo Riihimäkeä. Kolmantena haastattelin Kielo Isomäkeä, joka toimii puhallinorkesterikoulussa apulaiskapellimestarina ja on aloittanut trumpetin soiton puhallinorkesterikoulussa. Näitä henkilöitä haastattelemalla sain erilaisia näkökulmia puhallinorkesterikoulun toiminnasta. Haastattelutapoina olivat teemahaastattelu ja sähköpostihaastattelu.
Puhallinorkesterikouluun ei ole pääsykokeita, joten kynnys osallistumiseen on matala. Monipuolinen, kaikki puhallinorkesterisoittimet sisältävä orkesteri tutustuttaa lapset puhallinorkesterimaailmaan. Oppilaita saadaan myös harvinaisempien soitinten, kuten oboen ja fagotin, soittajiksi. Puhallinorkesterikoulu kehittää yhteissoitto- ja nuotinlukutaitoa ja orkesterilaisten kesken syntyy tiivis yhteishenki kahdesti viikossa olevien harjoitusten myötä. Tämä kannustaa osaltaan kotiharjoitteluun ja harrastuksen jatkamiseen myös varsinaisen puhallinorkesterikouluajan jälkeen.
Toivon, että opinnäytetyöstä on hyötyä puhallinorkesterikoulutoiminnan kehittämiseksi ja sen laajentamiseksi valtakunnalliseksi vakiintuneeksi toiminnaksi. Puhallinorkesterikoulu monipuolistaa Suomen puhallinmusiikkikulttuuria ja tukee alaa kokonaisuutena harrastajakentästä ammattilaisuuteen saakka.