Oppimisen, opetuksen ja ohjauksen kehittämistä ja arviointia : Katsaus tutkimustoimintaan Hämeen ammattikorkeakoulun ammatillisessa opettajakorkeakoulussa 2000-luvulla
Helander, Jaakko; Majuri, Martti; Kokkomäki, Johanna (2015)
Helander, Jaakko
Majuri, Martti
Kokkomäki, Johanna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-784-751-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-784-751-3
Tiivistelmä
Ammatillisen osaamisen syntyprosessissa keskeisessä asemassa ovat ammatilliset oppilaitokset ja ammattikorkeakoulut. Ammatillisilla opettajakorkeakouluilla on vahva
erityisasema suomalaisessa koulutusjärjestelmässä. Opettajankoulutustehtävän rinnalla niillä on laajaa tutkimus- ja kehittämistoimintaa.
Teos on katsausartikkeli, jossa kartoitetaan ja analysoidaan, millaista tutkimusta Hämeen ammattikorkeakoulun ammatillisessa opettajakorkeakoulussa on tehty vuosina 2000 – 2015. Tutkimuksia tarkastellaan tutkimusaiheiden, -ongelmien ja -menetelmien näkökulmista. Tulokset on ryhmitelty kahdeksaan kategoriaan: ammatillisen ja korkeakoulutuksen
tutkimus, työelämän tutkimus, verkkopedagogiikan ja digitalisaation tutkimus, ammatillisen opettajankoulutuksen tutkimus, erityisopetuksen ja erityisopettajankoulutuksen
tutkimus, opinto-ohjauksen ja opinto-ohjaajankoulutuksen tutkimus, oppilaitosten kehittämisen ja johtamisen tutkimus sekä monikulttuurisuuden tutkimus.
Teos sopii ammattikasvatuksen ja osaamisen kehittämisen tutkijoille, kehittäjille, toimijoille ja työelämän yhteistyökumppaneille.
erityisasema suomalaisessa koulutusjärjestelmässä. Opettajankoulutustehtävän rinnalla niillä on laajaa tutkimus- ja kehittämistoimintaa.
Teos on katsausartikkeli, jossa kartoitetaan ja analysoidaan, millaista tutkimusta Hämeen ammattikorkeakoulun ammatillisessa opettajakorkeakoulussa on tehty vuosina 2000 – 2015. Tutkimuksia tarkastellaan tutkimusaiheiden, -ongelmien ja -menetelmien näkökulmista. Tulokset on ryhmitelty kahdeksaan kategoriaan: ammatillisen ja korkeakoulutuksen
tutkimus, työelämän tutkimus, verkkopedagogiikan ja digitalisaation tutkimus, ammatillisen opettajankoulutuksen tutkimus, erityisopetuksen ja erityisopettajankoulutuksen
tutkimus, opinto-ohjauksen ja opinto-ohjaajankoulutuksen tutkimus, oppilaitosten kehittämisen ja johtamisen tutkimus sekä monikulttuurisuuden tutkimus.
Teos sopii ammattikasvatuksen ja osaamisen kehittämisen tutkijoille, kehittäjille, toimijoille ja työelämän yhteistyökumppaneille.