Investigation of street culture events in Central Finland
Olli, Albert (2015)
Olli, Albert
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061213260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061213260
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutki katukulttuuria ja katukulttuuritapahtumia Keski-Suomen alueella. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jota tutkija levitti Internetissä, jotta ihmiset voisivat vastata siihen. Kohderyhmän ikä vaihteli kymmenestä neljäänkymmeneen ikävuoteen. Tämä tutkimus pyrki selvittämään, miten Keski-Suomen asukkaat näkevät katukulttuurin ja onko katukulttuuritapahtumille selvä kysyntä Keski-Suomen alueella.
Teoreettisessa viitekehyksessä pohdittiin katukulttuurin määritelmää ja siihen liittyviä aktiviteetteja. Tämän jälkeen heijasteltiin kuinka perinteinen markkinointi ja sissimarkkinointi toimivat, kun katukulttuuritapahtumia markkinoidaan. Lopulta tutkija esitteli tapahtumatuotannon perusteita sekä paikallisen skenen nykytilaa Keski-Suomessa.
Seuraavassa osiossa paneuduttiin itse tutkimukseen. Tutkija esitteli tutkimuskysymykset ja perusteli, miksi hän päätti käyttää kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, tässä tapauksessa kyselyä tiedon hankkimiseksi. Kyselyn tulokset esiteltiin ensin objektiivisesta näkökulmasta näyttämällä taulukoita tutkimuksen loppuraportista. Seuraavassa osiossa tutkija pohti syvemmin kyselyn tuloksia. Viimeisessä osiossa tutkija veti johtopäätöksen tutkielmasta ja antoi ehdotuksia tulevaisuutta varten.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Keski-Suomen alueelle halutaan lisää katukulttuuritapahtumia ja että katukulttuuri nähtiin vapauden ja luovuuden ilmiönä. Tulokset osoittivat myös, että katukulttuuritapahtumat tarvitsevat parempaa organisointia ja markkinointia. Näiden tuloksien pohjalta katukulttuuritoimijat voivat tehdä tapahtumia, jotka vastaavat heidän asiakkaidensa tarpeita.
Teoreettisessa viitekehyksessä pohdittiin katukulttuurin määritelmää ja siihen liittyviä aktiviteetteja. Tämän jälkeen heijasteltiin kuinka perinteinen markkinointi ja sissimarkkinointi toimivat, kun katukulttuuritapahtumia markkinoidaan. Lopulta tutkija esitteli tapahtumatuotannon perusteita sekä paikallisen skenen nykytilaa Keski-Suomessa.
Seuraavassa osiossa paneuduttiin itse tutkimukseen. Tutkija esitteli tutkimuskysymykset ja perusteli, miksi hän päätti käyttää kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, tässä tapauksessa kyselyä tiedon hankkimiseksi. Kyselyn tulokset esiteltiin ensin objektiivisesta näkökulmasta näyttämällä taulukoita tutkimuksen loppuraportista. Seuraavassa osiossa tutkija pohti syvemmin kyselyn tuloksia. Viimeisessä osiossa tutkija veti johtopäätöksen tutkielmasta ja antoi ehdotuksia tulevaisuutta varten.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Keski-Suomen alueelle halutaan lisää katukulttuuritapahtumia ja että katukulttuuri nähtiin vapauden ja luovuuden ilmiönä. Tulokset osoittivat myös, että katukulttuuritapahtumat tarvitsevat parempaa organisointia ja markkinointia. Näiden tuloksien pohjalta katukulttuuritoimijat voivat tehdä tapahtumia, jotka vastaavat heidän asiakkaidensa tarpeita.